0
0
پادکست صوتی

دوره صوتی آموزش NLP

2629 بازدید
دوره صوتی آموزش nlp
4.6/5 - (19 امتیاز)

در دوره صوتی قصد داریم به آموزش اصول کلی NLP بپردازیم. من سجاد زمانی مستر ترینر NLP و مدرس توسعه فردی قصد دارم در سلسله فایلهای صوتی به آموزش تکنیک های کاربردی علم ان ال پی بپردازم. در جلسه اول دوره صوتی ان ال پی به تاریخچه، پیدایش و کاربرد ان ال پی در زندگی خواهیم پرداخت. همچنین متن فایل صوتی نیز در ادامه حضورتان ارائه خواهد شد.

ان ال پی چیست؟

اولین مطلبی که در این جلسه به آن می پردازیم پاسخ به این سئوال است که nlp چیست؟ سپس به تاریخچه و چگونگی ساخت مسیرهای عصبی و عادات جدید در مغز خواهیم پرداخت و در انتهای جلسه یک تمرین جذاب برای ساخت مسیرهای عصبی ارائه خواهیم کرد.

اگر نتوانیم قدرت ضمیر ناخودآگاه را مهار کنیم، گویی سوار اتوبوسی شده ایم که راننده اش سر نداره دیوانه وار به هر سمتی می خواهد میرود. ما قصد داریم در دوره صوتی آموزش NLP به این بپردازیم که چطوراین قدرت بزرگ وعظیم را مهار کنیم و در راستای اهداف خودمان از آن استفاده کنیم.

حسینی : سلام خدمت کاربران خانه NLP همانطور که قبلا گفته شده امروز اولین جلسه دوره صوتی آموزش NLP هست. در خدمت آقای زمانی هستیم و از ایشون می خواهیم که توضیحاتی در مورد دوره NLP به ما بگویند. بفرمایید…

زمانی: سلام و وقت بخیر. اجازه بدید من یک توضیح کوچیکی در ابتدای این دوره صوتی بدم. ما قراره که حدود 10 فایل صوتی  و 10 جلسه صوتی داشته باشیم برای دوستانی که میخواهند با NLP آشنا بشن میخوان از تکنیک هاش استفاده کنن واز نتایج اون بهره مند بشن. خب در ابتدا من بگم NLP چه چیزی نیست. برعکس دوستانی که میگن NLP  چه چیزی هست. من یک شفاف سازی بکنم که ببینیم این NLP که در سال های اخیر انقدر درباره اش صحبت می کنند و میگن که چه کارهای عجیب غریبی انجام میده که خود ماهم بعد از سال ها تدریس حیرت می کنیم که  NLP واقعا این کار انجام میده ما خبر نداشتیم؟؟ اول من بگم NLP چه چیزی نیست و بعد از اون بپردازیم به کاربردهاش ، تاریخچه ، رویکردش و…

خب ببینید این روش از زمانی که در دهه 70 میلادی که به دنیا معرفی شد و حدود 20 سالی هست که در ایران به صورت جدی آموزش داده میشود. اما اول بیایم بپردازیم به اینکه NLP چه چیزی نیست. بعضی ها میان بهش خیلی بار میدن، خیلی اختیارات زیاد بهش میدن و شما فکر می کنید با روشی روبرو هستید که بعد از اینکه تکنیک های اون رو انجام بدید، به یک آدم دیگه تبدیل میشید و یا می تونید بر روی دیگران از دور تاثیراتی بزارید که سحر جادوشون بکنید و… در صورتی که این ها خودتون هم بهتر می دونید که بیشتر جنبه بازاری داره که بیشتر توهماتی هست که از یک موضوع ، از یک روش و از یک مکتب می توانند داشته باشند.

من بعضا می بینم که افراد ادعای عجیب غریبی می کنن که مثلا چطور با تکنیک های NLP می تونیم رنگ چشم رو عوض کنیم ، قدمون رو بلند تر بکنیم و از دور یک نفر که از رابطه بیرون رفته رو چطور جذب بکنیم یا روی ضمیر ناخودآگاه یک نفر کار کنیم که از ما خوشش بیاید و یا اینکه مثلا در بحث کنکور و یادگیری دروس بعضی ها اومدن گفتن چطور با تکنیک های مهندسی معکوس NLP میتونیم که حدس بزنیم کدام روش سوال پاسخ درست است؟ کدام گزینه درسته؟ چطور می تونیم برنامه ریزی بکنیم چطور با روش تکنیک مهند سی معکوس  رتبه های تک رقمی کنکور دست پیدا کنیم و…

سابلیمینال صوتی

می بینید تمام این ها یک پیام رو به ما می دهد که این یک چیزی خارج از واقعیت است. ولی متاسفانه در بعضی از جا ها فال هایی که گرفته میشه بر اساس NLP وعده هایی که داده میشه جذب همسر د لخواه و موارد دیگر گفته می شود. می بینید که واقعا یک جنبه بازاری و غیر واقعی به خودش گرفته ولی واقعا NLP این است؟ نه چنین چیزی نیست. NLP شاخه ایی از روانشناسی است که با رویکرد اینکه چه تاثیری می تواند روی برنامه ریزی ذهن خود و ضمیر ناخودآگاه خود داشته باشیم ومنابع درونی و توانایی های خود رو استخراج کنیم، به دنیا معرفی شد. بغیر از اون هم هیچ کاربرد خاصی نداره که بگی با استفاده از تکنیک هاش در عرض چند دقیقه یا چند ثانیه بتونیم تبدیل به انسان دیگری شویم. بله در بسیاری از تکنیک های NLP همانطور که میدانید ایجاد تغییر فردی است. پروسه ایی که فرد با روش های دیگه روانشناسی که به صورت کلاسیک و سنتی می تونه در طی 7 یا 8 جلسه بدست بیاورد، در ان ال پی میتواند در طی یکساعت یک جلسه یا دو جلسه می تواند دست پیدا کند. اما اینکه یک روش رو به صورت غیر واقعی و توهم زا بهش بپردازیم آن را به حاشیه میکشد.

این درد ودل من وغر زدن من در ابتدای این دوره بود که خواستم به عنوان کسی که چند سال با این روش آشنایی دارم و فرصت و سعادت این رو داشتم که تدریسش کنم، یک گلایه کوچکی داشته باشم از کسایی که این رو به صورت بازاری دارن ارائه می کنن و تکنیک ها و سرفصل هاش را استاندارد ارائه نمی کنند. خواستم فقط بگم و شفاف سازی کنم که ان ال پی خارج از این مباحث می باشد و این ها را نه تنها پوشش نمی دهد بلکه با آن ها مخالف است. اینکه شما فکر بکنید از دور روی یک نفر تاثیر بگذارید ، یا چیزی شما جذب بکنید همچین چیزهایی در ان ال پی وجود ندارد و در ادامه وقتی می پردازیم به NLP دوستان آشنا می شوند و بیشتر خوششون می آید که چقدر جالب من درون خودم توانایی هایی دارم منابعی دارم و به وسیله برنامه ریزی آن ها و به وسیله تاثیر گذاری آن ها روی ذهن خودم می تونم به همون نتایجی که میخوام برسم. چرا منتظر این باشم که دیگران بخوان این قدرت را به من دهند؟ چرا منتظر این باشم که یک قدرتی از دور بخواهد آن را به من منتقل بکند؟ یا کسی پیدا شود به صورت فشرده آن را به من منتقل کند؟ نه همچین چیزی نیست تو ان ال پی تمرکز ما بر روی توانایی ذاتی خودمان است و اینکه چطور بتونیم برنامه ریزی های ذهن خودمون را آن طور که میخواهیم تغییر دهیم.

حسینی : ممنونم از شما با یادگیری ان ال پی چه اتفاق هایی در زند گی ما رخ می دهد؟

زمانی : سوال خوبی پرسیدید. ببینید اول ادامه اون پیشینه و رویکرد این مکتب رو خدمتتون بگم. از دهه هفتاد که دوره NLP معرفی شد .افراد معروفی مثل انتونی رابینز که اون موقع شاگرد ریچارد بندلر وجان گریندر بودن، اومدن از این روش خیلی استفاده متفاوتی کردند. خوب میدونید که در ایران کتابهای رابینز مثل به سوی کامیابی ، کتاب های موفقیت در 21 روز کتابهایی که جنبه انگیزشی داشتند توش اشاراتی به ان ال پی هم داشت می گفت که من در زمان جوانی خودم با روشی آشنا شدم که خیلی به من کمک کرد، برای دیگران خیلی جالب بود چه روشی استقاده می کرد؟ بعدها در روش ان ال پی رابینز اومد صحبت کرد که این روشی است که کمک کرد من وزن کم کنم، کمک کرد روش زندگیم رو عوض کنم، کمک کرد به ثروت بالایی برسم اصلا آدم دیگه ایی بشم. خب این افراد شاید یک جاهایی در شناساندن ان ال پی کمک کردند اما در یک جاهایی هم اینکه انتظار ما از یک روش عادی و یک روش روانشناسی بیش از حد باشه. شاید این ها هم اثرات منفی داشته باشند.

چون NLP ان ال پی انقدر در این  مباحث انگیزشی یک دفعه به آدم دیگه تبدیل بشی مانور نمی دهد. خیلی روش لاجیکال و منطقی است. خب عرض به حضورتون در ان ال پی باور بر اینه که ما انسانها ماشینهای برنامه پذیری هستیم که بر اساس بر نامه ریزی که از گذشته از کودکی داشتیم بنا بر اون باورها و ارزش های فردی تربیتی که داشتیم اون گذاره های والدی که خانواده پدر و مادر، جامعه، مدرسه در شخصیت ما نهادن که شخصیت فعلی ما ار تعیین می کند. الان من سجاد زمانی وجودم همون چیزی است که برنامه ریزی شده است. برنامه ریزی چطور شده  بر اساس اون تربیتی که شده، باور هایی که داشتم، مثلا به ما گفتند این کار گناهه، این کار خوبه و… اینا همه شخصیت من سجاد زمانی الان به وجود آوردند. حالا لزوما این ها نمی توانند درست باشند. ان ال پی می گوید بعضی از این برنامه ها که در ذهن تو نصب شده و دارد سرنوشت تو را تعیین می کند لزوما این ها نمی تواند درست باشد . پس چه کنیم اینهارا بشناسیم و آن هارا تغییرش بدهیم؟

مسیر عصبی

زمانی: به نظر شما می توان آنها را انجام داد یا نه؟ سر کلاس ها زیاد داشتیم همچین اتفاقاتی که افتاده است. فرد ابتدا باید ببیند که برنامه ریزی ذهنش چیست و باور هایش چه چیزهایی است. اونو که بهش واقف شد. در سطح  خودآگاه خود 4 مرحله یادگیری اول نمی دانم که نمی دانم، مرحله 2 میدانم که نمیدانم، مرحله 3 میدانم اما چطور و در مرحله 4 اینکه در سطح ناخود آگاه خود تبدیل بشوم به همان کسی که به نظرمان هست. ان ال پی این تو را تبدیل کند به آدمی که میخواهی. وقتی میخواهی رانندگی یاد بگیری در ابتدا که نمی دانستی کلاچی هست، کاربردش چیست؟ نمی دانستی پدالی وجود دارد، فقط میدانستی ماشینی هست که حرکت می کند. این مرحله اول است که نمی دانم که نمی دانم. بعد آمدیم یاد گرفتیم و مرحله یادگیری خودمان را آنقدر پیش بردیم تا اینکه تبدیل به یک عادت شد و تبدیل به یک فرایند ناخودآگاه شد. الان بدون اینکه فکر بکنیم رانندگی می کنیم.

در NLP ان ال پی همچین اتفاقی می افتد میگوید ما در ذهن خود میلیاردها میلیارد  سلول عصبی یا نورون های ذهنی داریم که اینها به وسیله اون سیناپس ها یا دندریتها و آکسون ها که واردش نمی شیم، به صورت ساده میگویم فقط که این ها به وسیله شبکه های مختلف بهم دیگر وصل هستند. مواقعی که در ذهن ما اطلاعات جدیدی وارد می شود اون نرون ها و سلول هایی که باهم در ارتباط هستند و پالس به یکدیگر می دهند و کم کم یک مسیر عصبی شکل می گیرد این فلفسفه ایی که دارم میگم ذهن چطور کار می کنه و بعد از این تغیرات رو ایجاد کنیم. حالا وقتی یک یادگیری جدید یا باور جدید یا یک چیزی در شخصیت جدید  ما شکل میگیرد این مسیر با مرور کردن و تکرار کردن در ذهن ذخیره شده و نتایج خاصی را به همراه دارد. مثلا ما بچه بودیم جدول ضرب دو دو تا 4 تا رو یک هفته طول میکشید یاد بگیریم اما چطور میشه بعد از سال ها به راحتی اون رو یاد گرفتیم؟ ما اون مسیر های عصبی را انقدر تکرار کردیم و 2*2 تا چهار تا انقدر تکرار کردیم تا تبدیل به یک عادت جدید رفتار جدید در ذهن ما شد.

این حالا چه ربطی به تغییرات فردی دارد؟ خواستم دوستان را در دوره صوتی آموزش NLP آشنا کنم با این مسئله که یک باور را تکرار میکنی یک رفتار را انقدر تکرارمیکنی تبدیل می شود به شخصیت تو و این شخصیت ادامه که می دهی تا تبدیل به سرنوشت تو می شود. پس NLP ان ال پی می گوید این ها را بیا بشناس و بعد عامدانه تغییرش بده  یعنی مسیر های جدید عصبی را تعریف بکنید و بعد تکرار کنید. انقدر تکرارش کنید که تبدیل بشه به شخصیت جدید تو که بشن برنامه ریزی ذهن جدید تو. مثلا در موقعیتهای دیگر میگفتی من ترس داشتم، من اعتماد به نفس پایینی دارم، من استرس دارم مضطرب می شوم… این یک یادگیری در گذشته است که آنرا با حرف A در نظر میگیریم. برای برنامه ریزی یک مسیر جدید برای این شکل گرفته که این میشه رفتار A … ان ال پی می گوید بیا ریشه این را بشناس و رفتار B که افزایش اعتماد بنفس توست آن را تعریف بکنید وقتی قرار گرفتی در آن موقعیت استرس زا مثل : مصاحبه ، سخنرانی و یا هر چیز دیگر، رفتار جایگزین را اجرا کنید.

ان ال پی چیست

به جای اینکه مسیر عصبی قبل که رفتار A هست اون را اجرا کنی حالا بیا رفتار جایگزین را اجرا کن  به زبان ساده ان ال پی این است که یک رفتار غلط را بشناس تغیرش بده و رفتار جدید را جایگزین کن. خب تا اینجا فهمیدیم که یکی از کاربرد های ان ال پی این است که رفتارهای غلط ذهن ما راعوض کند. این روش سال های گذشته خیلی توی دنیا مورد توجه قرار گرفت. از بازاریابی عصبی شرکت ها و کمپانی های بزرگ آمدن که روی آن کار کردن و تبلیغاتشون را بر اساس ان ال پی طراحی کردند (در جلسات بعد گریزی بهشون می زنیم) خیلی اتفاقات جالب می افتد که چطور مهندسی فروش داشته باشیم. یعنی ذهن مشتریان را طوری برنامه ریزی بکنید که وقتی محصول ما را دیدند ترغیب بشوند به خرید. درمانگر ها اومدن دربارش توضیحاتی دادند که برای ترس فوبیا ها ، ترس از ارتفاع ، ترس از آسانسور، ترس از تاریکی، ترس از صحبت کردن در جمع و چیزهای دیگر کاربرد دارد.

کاربرد دیگر NLP بحث درمانی است. مثلا در رابطه با حذف خاطرات یا کم رنگ کردن خاطرات بد که برای من اتفاقاتی افتاده درگذشته و به تعبیر مولانا  دائما نشخوار ذهنی میکنیم که هی خاطره بد را مرور میکنم و حالم را بد میکند. تکنیک های NLP ان ال پی خیلی در این زمینه خیلی کمک میکند. همچنین کمک می کند تا بدانم رسالت فردی من در این دنیا چه چیزی است؟ مثلا من برای چی به این دنیا آمدم؟ ماموریت من تو این دنیا چه چیزی است؟NLP ان ال پی تکنیک های خیلی جالبی دارد که کمک می کند تا اعتماد به نفس این را داشته باشیم که به سمت اهدافی پیش بریم که اعتماد بنفسش را قبلا نداشتیم و همیشه در ذهنمان افکاری مانند این عبارات بود: من کافی نیستم برای این هدف، کافی نیستم برا زندگ، لیاقت پیشرفت را ندارم و…. خیلی اتفاقات جالی می افتد که به مرور درباه اش صحبت خواهیم کرد. همچنین یکی دیگر از تفاوت های ان ال پی با روش های دیگر این است که سرعت تاثیر گذاریش بالاست.

ببنید اگر بخواهم مثال ساده ایی را بزنم هم ریچارد بنلر که پدید آورنده ان ال پی است مثال جالبی را در کتابش زده. میگه فکر کنید که شما اگر بخواهید مجسم کنید ان ال پی چه تاثیری در ذهن می گذارد. می گوید فکر کنید به 30 سال پیش زمانی که تلفن های همراه تازه به بازار آمده بود. اگر به یاد داشته باشد تلفن بزرگی بود که می بستن به کمر بندشون اندازه پاره آجر بودن هیچ کارایی هم نداشتن و تنها کارایش این بود که فقط می شد باهاش تماس بگیری اما به مرور تلفن های نسل جدید اومدن خیلی کوچیکتر سبک تر و کار آمد تر شدند. الان شما می توانید ایمیل بفرستید عکس بگیرید صحبت کنی و همه کار باهاش انجام دهید و بندلر می گوید که اگر بخوایم گذار داشته باشم از روانشناسی سنتی به روانشناسی نوین ان ال پی یه همچین روش کاربردی دارد در گذشته می خواستی برای تغییر باور رفع فوبیا و کمرنگ کردن خاطرات با یک روش کلاسیک کار بکنی وهفت هشت جلسه یا چندین ماه زمان باید میزاشتی ان ال پی آمد مثل همین تلفن های هوشمند این زمان را به روزها وساعت ها تغییر داد یعنی شما در یک جلسه یک ساعته یا در دوجلسه می توانید تاثیرات بسیار عالی داشته باشید.

کتاب ان ال پی در 21 روز

البته مطلق نمی توان صحبت کرد. بستگی به کیس هم دارد یا اینکه چطور این تکنیک را اجرا بشود اما به صورت کلی ان ال پی یکی از تفاوت هایی که با روش های دیگر دارد این است که علیرغم اینکه تاثیرات بسیار عمیقی می گذارد، چون با ناخودآگاه کار داریم، دارای سرعت تاثیرگذاری بالایی هم هست. یک تعریف جالبی اقای جوزف اوکانر که یکی از محققین ان ال پی است که در کتاب خود آورده که چیزی که گفته خیلی به دلم نشست. به صورت ساده می گم که بیایم درباره NLP ان ال پی صحبت کنیم و بگوییم که ان ال پی چه چیزی است.

یک تعریف دیگر از NLP
می گوید که یک بچه ایی از مادرش می پرسد ان ال پی چیست؟ مادر می گوید قیل اینکه جوابش رو بهت بگم، برو از  پدر بزرگت که اونطرف خونه نشسته رو ازش بپرس که بابا بزرگ درد پات چطوره؟ حالا اون رماتیسم یا آرتروز داری آیا ادیتت می کنه یا نه؟ بچه از پدربزرگ که میپرسه میگه خیلی داغونم بدتر شده و شروع میکنه به ناله کردن و به مادرش میگه مادر هم میگه حالا برو بهش بگو اون زمان که من به دنیا اومدم خاطره اونروز. یادته می تونی دربارش بهم توضیح بدی بچه رفت پیش پدر بزرگ و گفت به پدر بزرگ، جالبه بدونید تو این شرایط پدر بزرگش کلا درد از یادش رفت لبخندی زد و گفت بله جشن گرفتیم و دائما داشت اون خاطره رو مرور میکرد حالش هی بهتر میشد. اینجا مادر به بچه گفت ان ال پی یعنی این تو بتونی در کوتاه ترین زمان  ذهن فرد را از مشکلات به راه حل ها و احساسات خوب هدایت کنی…

می بینید چه تعریف جالبی است یعنی اگر من بتوانم با کلام خودم طوری بتونم به ذهن دیگران تاثیر بذارم که نتایج مورد نظر خودم را استخراج بکنم اون موقع می توانم تکنیک های ان ال پی را به خوبی یاد گرفتم خب این روش یکی از تاثیر گذار ترین روشهایی است که من چند سالی در توسعه فردی دارم کار میکنم این واقعا یکی از اون بهترین ها است. اگر بخواهم توضیح کوتاهی هم درباره خود ان ال پی بگم از 3 کلمه Neuro-Linguistic Programming (NLP) تشکیل شده است یعنی برنامه ریزی عصبی زبانی یا برنامه ریزی عصبی کلامی تو این روش می گوید که شما با کلام خودتون می تونید طوری صحبت کنید که ما بهش می گوییم دیالوگ هیبنوتیزمی که تواین دوره دربارش صحبت می کنیم شما با کلام خودتون و تغییر برنامه ریزی ذهن خودتون میتونید سیستم ذهنی خودتون و عمل خودتون رو برنامه ریزی کنید. در اصطلاح دست کاری کردن ذهن و فرد با توجه به منابع خودش و توانایی های خودش می تواند همچین کار هایی انجام دهد اما خوب ما چون تکنیک ها چندین ماه روشون خودتون می دونید تو دوره ها چندین ماه باید روی این ها کار شود، ولی خب ما تواین چند جلسه قصد داریم به صورت تیتروار به صورت ساده در باره این مباحث صحبت کنیم و دوستان استفاده کنند و نتایج را ببینند.

تمرین هفته اول
حسینی: خب آقای زمانی به انتهای این جلسه رسیدیم. برای جلسه اول چه تمریناتی رو به کابران پیشنهاد می کنید؟

زمانی: تا اینجای کار به تاریخچه، تعاریف و رویکرد ان ال پی پرداختیم. در جلسات بعد هم به تکنیک های کاربردی خواهیم پرداخت. در جلسه ابتدایی دوره صوتی آموزش NLP از کاربران عزیز می خواهم به مدت یک هفته کارهای روتین را بصورت برعکس انجام دهند تا مسیرهای عصبی جدید در ذهن شکل بگیرد. شاید به نظر این تکنیک راحت باشد اما در زمان اجرای آن خواهید دید که ساختن عادات و رفتارهای جدید با چالش روبرو خواهد شد. ما قصد داریم در این جلسات قدرت عظیم ناخودآگاه رو بشناسیم و به بهترین نحو از آن استفاده کنیم.

پیشنهاد ویژه: شرکت در دوره آموزش nlp
برای شرکت در دوره روی تصویر زیر کلیک کنید:

پکیج جامع آموزش NLP
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://sajadzamani.com/?p=2357
اشتراک گذاری:
سجاد زمانی
من سجاد زمانی هستم مستر ترینر NLP و مدرس توسعه فردی و سازمانی قصد دارم در این سایت مطالب آموزشی را با روش ان ال پی طبق استانداردهای آکادمی و انجمن های جهانی ارائه کنم.
مطالب بیشتر
برچسب ها:

باکس دانلود

نظرات

0 نظر در مورد دوره صوتی آموزش NLP

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.