0
0
پادکست صوتی

دوره NLP -جلسه 3 ترک عادات منفی

2912 بازدید
دوره آموزش nlp
5/5 - (7 امتیاز)

اگر بیاد داشته باشید در جلسه اول و جلسه دوم دوره صوتی آموزش NLP به تارخچه، کاربردها و پیش فرض های ان ال پی پرداختیم. در جلسه 3 دوره رایگان NLP به تکنیک ترک عادات منفی می پردازیم. در این جلسه به یکی از بهترین تکنیک های NLP خواهیم پرداخت تا طی آن بتوانید با بخش های ذهنی ارتباط برقرار کنید و ریشه بسیاری ا عادت ها منفی، رفتارهای ناخواسته و حتی بیماری های روان تنی را بیابید. همچنین برای دانلود جلسه 3 دوره ان ال پی می توانید به انتهای صفحه بروید و فایل صوتی را دریافت کنید. در ادامه نیز متن جلسه صوتی نیز حضورتان ارائه می گردد.

  • فریادی: همراهان خانه NLP ایران سلام. در ادامه این دوره صوتی آموزش های NLP رسیدیم به جلسه سوم. در این جلسه قصد داریم به اجرای یک تکنیک عملی برای تغییر رفتارهای منفی بپرداریم. آقای زمانی بفرمایید:

– زمانی: خیلی ممنون از شما. درجلسه قبل درمورد ضمیر ناخوداگاه صحبت کردیم و یک مورد از تکنیک های NLP را مطرح کردیم. که در آن گفتیم در پس هر یک از رفتارهای ما حتی منفی یک نیت خیر و سازنده نهفته است. ما باید با ضمیر ناخوداگاه ارتباط برقرار کنیم و آن را میتوانیم استخراج و درک کنیم تا بدانیم که این رفتار منفی ما یک نیت مثبت درونش وجود دارد و پس از آن میتوانیم یک رفتار مثبت را جایگزین کنیم.

در این جلسه میخواهیم بپردازیم به نیت های خیر ناخوداگاه. قبل از اینکه این را بگوییم به یک داستان جالب در کتاب آقای آندریاس اشاره میکنم. خانمی به او مراجعه کرد و گفت زمانی که تصمیم میگیرم بچه دار شویم عادت های ماهیانه مانع از شکل گیری نطفه در رحم میشود. باوجود اینکه روش های مختلف را امتحان کرده بودند اما اثر بخش نبوده. زمانی که با استفاده از این تکنیک با ضمیر ناخوداگاه خود ارتباط برقرار کرد، این پیام از ضمیر ناخوداگاه به او رسید که تو سالها مسئولیت همسر بیمارت، مسئولیت مادر بیمارت، مسئولیت کار و مشکلات زندگی بر روی دوشت بوده. وقتشه که بخودت استراحت بدهی. او از شنیدن چنین ندای درونی بسیار تعجب کرد که چطور میتواند یک بیماری چنین پیام های خوبی را به همراه داشته باشد.

بنابراین قصد داریم امروز به چنین مواردی بپردازیم و اینکه چطور این رفتارها را بشناسیم، چطور با ناخوداگاه ارتباط برقرار کنیم و چطور یک رفتار سازنده را جایگزین آن کنیم. قبل از اجرای تکنیک اجازه بدهید که من منظورم را از بخش های ذهنی خدمتتان بگویم. در روش NLP ما به صورت فرضی فکر میکنیم که بخش های مختلفی در ذهن ما وجود دارد که هر کدامشان مسئول یک رفتار هستند. بطور مثال در ذهن ما، ما دارای بخش های حامی، شاد، ناراحت، سرزنش گر، خلاق و . . . هستیم.

همه این بخش ها در کنار یکدیگر هستند که یک تصمیم صحیح گرفته شود. زمانی که ما میخواهیم یک تصمیم را بگیریم هر کدام از اینها یک نیت مثبت دارند و مشکل از جایی شروع میشود که این بخش ها به یکدیگر به تضاد و اختلاف میخورند. شاید شما هم این تجربه را داشته باشید زمانی که میخواهید یک تصمیم بگیرید چیزی در ذهن شما به مقاومت میپردازد. بخش ناخوداگاه ما خواهان یک چیز است و بخش خوداگاه خواهان چیز دیگری. یا بخش های ذهنی ما یک بخش خواهان ورزش است و یک بخش خواهان خوابیدن و استراحت کردن هستند.

هنگامی که بخش ذهنی ما با یکدیگر در تضاد باشند، بیماری، تنبلی، افسردگی، اعتیاد و… پدید می آید تا این پیام را به ما بدهد که جنبه ای از زندگی تو نیاز به بازنگری و اصلاح دارد. مادامی که دارای مقاومت های ذهنی هستیم و با آن در ستیز هستیم، نمی توانیم مشکلات روحی و روانی را رفع کنیم زیرا مقاومت در برابر آنها باعث رشد و قدرتمند شدنشان می شود.

یکی میخواهد رژیم سالم را رعایت کند و یکی میخواهد پر خوری داشته باشد. و دائما در این کشمکش هستیم. مشکل ازجایی بوجود می آید که این دو علیرغم این که نیت هایشان مثبت است، با یکدیگر در تضاد هستند و نمیتواند آن چیزی که در نظرشان هست را بما برسانند. ما باید با تکنیک های ناخوداگاه و ارتباطی که با ضمیر ناخوداگاه برقرار میکنیم، ببینیم که در پس هر کدام از این کشمکش ها و تضاد های ذهنی چه چیزی نهفته است.

افراد زیادی را دیده ایم که سال ها با بخش های درونیشان، با عادت های منفی یا رفتار های منفیشان مانند خجالت، عصبانیت، اعتیاد، پرخوری و . . . در حال جنگ هستند.  اما این را بدانید که مقاومت در برابر هر کدام از اینها باعث رشد و بزرگ شدن و قوی تر شدن آنها میشود. برای اینکه ضمیر ناخوداگاه ما بصورت ذاتی لجباز است. وقتی که بهش میگویید به این فکر نکن فکرش معطوف آن میشود. وقتی که بهش میگویید که این کار را انجام نده، انسان ها تمام کارها را انجام میدهند تا برسند به آن مطالب انگار که یک لجبازی در این کودک درون ما هم وجود دارد. اسم دیگر ناخوداگاه کودک درون است و کودک هم یکی از مشخصاتش لجبازی است . در این مرحله ما ضمیر ناخوداگاه را نیت های خیرش را شناسایی میکنیم تا ببینیم که این مسئله یا کشمکش که بین این دو ( خوداگاه ، ناخوداگاه ) وجود دارد چه تاثیر منفی در زندگی ما دارد.

برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه

این بخش های ذهنی که خدمت شما گفتم از کودکی درون ما شکل گرفته اند. باوجود اینکه آنها دارای نیت خیر و سازنده هستند اما آنها بصورت کودکانه و ابتدایی منظور خود را بیان میکنند. مثلا اگر نیت خیر ناخوداگاه ارتباط خوب با دیگران داشته باشد یا بخواهد جلب توجه کند. آن را بصورت خشم، حسادت و لجبازی بروز میدهد. پس با این وجود اینکه ضمیر ناخوداگاه مسئول رفتار ما است. اما در ارتباطمان همانند یک کودک عمل میکنند. برای اینکه رفتارهای منفی خود را اصلاح کنیم باید از خود بپرسیم آیا من همان کودک ضعیف هستم؟

همین پرسش باعث میشود تا رفتار سازنده دیگری را جایگزین آن کنیم. افراد زیادی را دیده ایم که بصورت ناخواسته دچار بیماری میشوند و دلیل آن را نمی دانند. بطور مثال پس از مدتی که توجه و حمایت دیگران را جلب میکنند خود بخود خوب میشوند. بصورت کلی این تکنیک را برای سه دسته از رفتار های منفی مورد استفاده قرار می دهند. دسته اول رفتار ها و عادت های ناخواسته هستند مثل انواع اعتیاد مثل پرخوری و . . . دسته دوم شامل احساسات منفی عواطفی مانند خشم، افسردگی، ترس، رنجش و . . .

دسته سوم شامل بیماری های روان تنی است که ما از این ها خبر نداریم و در بعضی مواقع ظاهر میشوند و پس از آن ناپدید میشوند وهربار که حالمان بد میشود و مشکلاتی در زندگی داریم این بیماری ظاهر میشود. برای مثال فردی میگوید من در بعضی مواقع درد شانه دارم، وقتی با ضمیر ناخوداگاه خود ارتباط برقرار میکند متوجه میشود که بدلیل پذیرش مسئولیت های زیاد در زندگی است. در این مرحله باید آرامش داشته باشید و بخودتان استراحتی بدهید. برای مثال فردی فشار خونش بالا میرود یا درد معده میگیرد.

 در جلسه ی قبل در موردش صحبت کردیم. این پیام های ناخوداگاه است که یک جنبه ای از زندگیت باید اصلاح بشود. حتی رفتار هایی مانند استرس یا اضطراب میتواند این پیام را داشته باشند که ما تلاش بیشتری داشته باشیم تا عقب نمانیم. تمام این ها برای ما شامل یک پیام است. که ما اینها را با چیزهای دیگر سرکوب می کنیم و نادیده میگیریم.

در جلسه قبل درباره این موضوع صحبت کردیم که در میانسالی یا چند سال دیگر عواقبش را میبینیم. در این تمرین ما میخواهیم به این بپردازیم که چگونه این ها را بشناسیم و رفتار مثبت را جایگزین کنیم. در این بخش قصد دارم به شما این تکنیک را بگویم که شما بدون حضور مربی بتوانید آن ها را انجام دهید. بصورت کلی بهتر است این تکنیک ها در حضور مربی انجام شود. و من اینها را به صورت ساده به شما میگویم و اگر هم سوالی بود شما میتوانید با تیم پشتیبانی تماس بگیرید.

درمان فوبیا با nlp

اجرای تکنیک تغییر چارچوب ذهنی

بپردازیم به اجرای تکنیک در مرحله اول رفتار ناخواسته و عادات منفی مانند پرخاش، پرخوری، درد معده، خجالت، اهمال کاری و . . . که باعث رنجیده شدن شما میشود را مشخص کنید. در مرحله بعدی همان طور که در جلسه قبل هم گفتیم با آن بخش ذهنی خودتان یا ضمیر ناخوداگاه که مسئول رفتار است ارتباط برقرار کنید.

روش های مختلفی هستند. روشی که میخواهم به شما بگوییم این است که چشم هایتان را ببندید و به درون خودتان رجوع کنید. حالتی مثل مدیتیشن یا خلسه سبک باشد و انجا ببینید که یک بخشی از وجود شما مسئول آن رفتار است با آن ارتباط برقرار کنید. دو حالت وجود دارد. شما باید از خودتان بپرسید که آیا بخشی که مسئول این رفتار است میخواهد با من ارتباط برقرار کند یا خیر؟
در این مرحله دو اتفاق رخ میدهد یا پاسخ مثبت است یا منفی. اگر مثبت است که در ادامه به آن میپردازیم. اگر پاسخ منفی باشد باید موافقت آن بخش جلب شود. بنابراین باید با آن بخش ارتباط برقرار کنیم. میتوانیم از ناخوداگاه بخواهیم با یک نشانه غیر کلامی مثل حرکت انگشت، حرکت ابروها، منقبض شدن عضله و تیر کشید کمر و . . . یک پیامی را میخواهد به شما بدهد و از طریق اینها میتواند با شما ارتباط برقرار کند. در حالت دوم ضمیر ناخوداگاه میگوید که نمیخواهم با شما ارتباط برقرار کنم. اغلب پاسخ ضمیر ناخوداگاه مثبت است اما در 20 تا 30 درصد از مواقع میتواند منفی هم باشد. و این واکنش هم میتواند طبیعی باشد زیرا ما پس از سال ها سرکوب و نادیده گرفتن احساسات به سراغ ناخوداگاه رفته ایم.

مرحله 3: ما در این بخش ذهنی معذرت خواهی میکنیم که سال ها نادیده اش گرفتیم. بعد از اینکه نیت مثبت را از رفتار منفی جدا کردیم بپرسیم که با ایجاد رفتار منفی چه هدف مثبتی برای من به همرار دارید؟ هر پاسخی حتی اگر غیر منطقی هم باشد، صحیح است. یعنی فرد برای بیماری خود، استرس خود و . . . یک پاسخی میگیرد از درونش و تعجب میکند که این مسئله برای این بود که سال ها اذیت میشدم. لطفا بدنبال یک پاسخ منطقی و شیک نباشید دوستان.
مرحله 4: شما فرض کنید که یک بخش خلاق درون ذهن شما است. از آن بخواهید یک رفتار مثبت را جایگزین رفتار فعلی کند. به این شکل که رفتار عوض شود اما نیت مثبت سرجایش بماند. دقت کنید در زمان تغییر رفتار نیت خیر را حذف نکنید و تنها رفتار جدید را جایگزین کنید.

اجازه دهید این مسئله را با ذکر مثال توضیح دهم. چند سال قبل پسر 13 ساله ای به من مراجعه کرد که عادت به کشیدن سیگار داشت. هنگامی که این تکنیک را اجرا کردم از او پرسیدم نیت خیر ناخوداگاه تو در بروز این رفتار ( سیگارکشیدن ) چه بوده؟ او گفت قصد داشتم کمبود حضور خانواده را جبران کنم پس در مرحله بعد ما نیت مثبت را حذف کردیم و یک رفتار مثبت جایگزین آن کردیم. اون گفت برای جایگزین کردن این رفتار علاقمند است از یک حیوان خانگی استفاده کند.

توجه داشته باشید شاید در این مرحله 1 الی 3 رفتار جدید از سمت بخش خلاق ارائه شود. ما باید بهترین از بین آنها بهترین گزینه را انتخاب کنیم و در سطح خوداگاه انجام دهیم. زمانی این تکنیک موثر خواهد بود که راه حل های ارائه شده توسط بخش خلاق، توسط مسئول رفتار منفی پذیرفته شود. در غیر این صورت همانند افرادی که اعتیاد دارند پس از خروج از کمپ باز هم به مصرف مواد مخدر می پردازند و نتیجه بخش نخواهند بود.

مرحله5: در مرحله آخر باید به اثر بخشی تکنیک بپردازیم. برای این کار رفتار جدید را بصورت ذهنی در آینده اجرا میکنیم تا ببینیم کدام یکی از بخش های ذهنی  با آن موافق یا مخالف هستند. این کار باعث میشود تا تکنیک نتیجه مثبتی به همراه داشته باشد. از شما میخواهم زمانی که رفتار جدید را مشخص کردید در حفظ زندگی خود به آینده رجوع کنید و خود را در حال انجام آن رفتار ببینید. اگر در آن شرایط توانستید رفتار جدید را اجرا کنید بدانید که این تکنیک را درست انجام دادید. در غیر صورت باید از مرحله سوم شروع کنید.

– فریادی : خیلی ممنون از شما بسیار مفید بود برای این جلسه چه تمرینی برای کاربران در نظر گرفتید؟

– زمانی : من به دوستان پیشنهاد میکنم این تکنیک را انجام دهند شاید در دفعات اول با مقاومت های ذهنی روبرو شوند اما جای نگرانی نیست‌. از طریق این تکنیک ها میتوانید به ریشه بسیاری از مشکلات دست یابید. اگر علاقمند هستید تغییرات موثر و بیشتری در باورها، عادات و رفتارهای خود داشته باشید، میتوانید از دوره غیر حضوری آموزش NLP استفاده کنید. همچنین در حین گذراندن دوره مجازی میتوانید سوالات خود را از تیم پشتیبانی بپرسید.

– فریادی : خیلی ممنون از شما. مرسی که وقتتون رو در اختیار ما قرار دادید. خدانگهدار.


آیا این مطلب را می پسندید؟
https://sajadzamani.com/?p=2636
اشتراک گذاری:
سجاد زمانی
من سجاد زمانی هستم مستر ترینر NLP و مدرس توسعه فردی و سازمانی قصد دارم در این سایت مطالب آموزشی را با روش ان ال پی طبق استانداردهای آکادمی و انجمن های جهانی ارائه کنم.
مطالب بیشتر

باکس دانلود

نظرات

3 نظر در مورد دوره NLP -جلسه 3 ترک عادات منفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. یا چندبار گفت برنگرد تا بیام پشت گردنتو فوت کنم و واقعا احساس فوت کردم بعد چندبار گفت تعریق ا نجارو بالا میبرم تا با احساس خنکا تو همون نقطه و اختلاف دما بین نقاط پوست اطرافش احساس فوت کنی یا میگه برو جلو اینه ببینم در چه حالی یا میگه من مثل تو نمیتونم ببینم و با انالیز اطلاعاتی که ذهنت از دیدنت ارائه میده میبینم در اصل درک میکنم یا درباره صداش میگه واقعا صدایی نیست و اصلا من نمیتونم صدا نولید کنم این صدا که میشنوی نتیجه تاثیر من بر درک ذهنیته و تو صدامو حس میکنی یک شب خواب دیدم جلو اینه ایستادم هی صورتکای ریز بانمک رو نقاط مختلف صورتم ظاهر میشن و به اطراف سرک میکشن و دوباره سمت درون صورتم محو میشن و باز در جهت دیگه ظاهر میشن وقتی بیدار شدم ضمیر ناخوداگاهم گفت این در جواب سوال دیشبت که پرسیدی بیشتر وقتتو به چه کاری اختصاص میدی و گفتم تو خواب بهت میگم ،برام شعر میگه حتی شبو بیدار میمونه و برام اهنگ میسازه و رو شعرش میزاره وواجرا میکنه هر ترانه ایو که ازش بخوام با تمام جزئیات دقیق مثل اهنگ اصل عین ضبط صوت ،پخش میکنه و گاها خودش بجای خواننده میخونه

    9

  2. بارها هشداری داده و بسیار شگفت انگیز از یه بلایی نجاتم داده گاهی انقدر سریع که سخت باورم شده مثلا یکبار به شدت و با اظطراب خواست جابه جا بشم و بلافاصله بعدش سقف بحاطر نم زدگی با اجرهاش ریخت یا مثلا بهش گفتم کاش مثلا فلانی بهم زنگ بزنه و بلافاصله اتفاق افتاده ،همسرم باور نمیکرد با اینکه فدرت مغناطیس و برقدار شدن بدنمو دیده بود که مثلا هجده عدد قاشق چنگال بهم چسبیده و نوزدهمی افتاده همونجا تمرکز کردم و دوباره تعداد بیشتری قاشق بهم چسبیده ،ولی بازم باور نداشت که رو ذهنش میتونم تاثیر بزارم تا اینکه ضمیرم خواست قبلش رو کاغذ بنویسم که مثلا الان از جات بلند شدی و رفتی اب خوردی و اومدی جلو تلویزیون دست به کمر ایستادی،و بعد کاغذو دور از خودم بزارم و بعد انجام دستورا توسط همسرم بهش بگم کاغذو برداره و بخونه

    11

  3. من از بچگی با ضمیر ناخوداگاهم در ارتباط بودم و بدنم قدرت مغناطیسی داره و ارادی میتونم کم و زیادش کنم ضمیرم فوق العاده علمی و منطقی ازدهمه چیز حتی خودش و دنیای خودش برام میگه و مطالب شمارو اکثرا تجربه کردم یا اگاهیشو ضمیرم بهم داده انقدر باهام هماهنگه که حتی ازش بخوام فقط مثلا دست راستم ارنج تا مچ عرق کنه و خنک بشه ضمیرم با تسلط تمام انجام میده حتی حدس و گمان که میزنه اکثرا درست از اب درمیاد میتونم ازش بخوام فلان خوابو ببینم یا خودش بعد دیدن خواب باهام دربارش صحبت میکنه و تحلیلش میکنه و میگه فلانی در خواب ،من بودم چندروز پیش بهم پیشنهاد داد بیا و با ذهن تمرین کن اجسامو حرکت بدی و کارهاییو که خواست انجام دادم و موقع تمرین بشدت عرق کردم و خسته شدم و یه حس بینظیر داشتم و انقدر این حس عالی بود که باورم نمیشد

    11