0
0

معرفی بهترین کتاب های ان ال پی NLP

5183 بازدید
بهترین کتاب ان ال پی
4.6/5 - (20 امتیاز)

معرفی بهترین کتاب های ان ال پی NLP از مبتدی تا حرفه ای. من سجاد زمانی مستر ترینر NLP در این مقاله قصد دارم کتاب های مفید رشته ان ال پی از سطح دیپلما تا سطح مستر پرکتیشنر را حضورتان معرفی کنم. در سالهای اخیر کتاب های مفیدی از پروفسور میلتون اریکسون، دکتر ریچارد بندلر، آنتونی رابینز، رابرت دیلتز و… در زمینه آموزش تکنیک های ان ال پی در ایران ترجمه شده است که به شما کمک می کند این علم را بهتر بشناسید و در زندگی خود بکار برید. کتاب های پرفروشی مانند ان ال پی و ایجاد تغییرات سریع فردی، لاعری با nlp، جادوی کامیابی، ان ال پی در 21 روز، ایجاد تغییر با استفاده از خلسه و… کتابهای ارائه شده در این لیست جزء کتاب های مرجع آموزش ان ال پی می باشد.

امروزه دوره های مختلف آموزش NLP در سطح جهان برگزار می شود و کتابهایی که در این مقاله ارائه می گردد، بعنوان مرجع سرفصل های آموزشی در سطوح دیپلما کامیونیکیشن، پرکتیشنر، مستر پرکتیشنر، ترینر و پرزیدنت ارائه می گردند. انجمن ها و آکادمی های بین المللی دارای ساختار یکسان آموزشی هستند و دوره های مختلف را با استاندارد جهانی ارائه می کنند. اگر با روش NLP آشنایی دارید، کتاب های زیر می توانند منابع مفیدی برای ارتقاء سطح دانش شما باشند.
NLP چیست؟
ان ال پی نیز شاخه ای از روانشناسی موفقیت و توسعه فردی است که هر روز بر محبوبیت تکنیک های آن افزوده می شود. این روش در دهه 70 میلادی کشف شد و بدلیل تاثیر سریع تکنیک ها، از محبوبیت بالایی برخوردار است. سالهاست دوره های حضوری و غیر حضوری متعددی در سراسر جهان توسط انجمن ها و آکادمی های بین المللی در حال برگزاری است. اگر قصد دارید در رشته nlp تحصیل کنید، بیاد داشته باشید این روش بصورت عملی و تئوری ارائه می گردد و باید زیر نظر مربی یادگیری انجام پذیرد تا بهترین بازدهی را داشته باشد.

NLP چیست؟

1- کتاب جادوی کامیابی

کتاب-صوتی-جادوی-کامیابی

یکی از اولین کتاب های منتشر شده از ریچارد بندلر و جان گریندر در دهه 70 میلادی، کتاب جادوی کامیابی فرآیند تغییر (using your brain for a change) می باشد. البته جلد دوم این کتاب در ایران با عنوان ساخنار جادو (the structure of magic) منتشر شده است. این کتابها با ترجمه عالی هومن و مهدی مجرد زاده کرمانی منتشر شده است. در این کتاب مجموعه ای از سخنرانی ها و اجرای تکنیک های ان ال پی توسط ریچارد بندلر گردآوری شده است که با مطالعه آنها می توان از کارآمدی این تکنیک ها آگاهی یافت.

بندلر و گریندر در سالهای ابتدایی فعالیت خود در دهه 70 میلادی به برگزاری سمینارهای مختلف جهت معرفی NLP پرداختند و این کتاب چکیده چندین سمینار مختلف آنهاست. آنها به اجرای تکنیک هایی در جهت حذف خاطرات بد، رفع وسواس، تغییر عادات، رفع فوبیا و… پرداختند و با استقبال بالایی روبرو شدند.

بطور کلی در این کتاب به موارد زیر پرداخته شده است:
تغییر برنامه ریزی ذهن و شناخت ناخودآگاه
دستیابی به اعتماد به نفس
رفع عادات غلط (سیگار کشیدن، پرخوری، وسواس و…)
از بین بردن ترس های واهی (ترس از ارتفاع، تاریکی، سخنرانی و…)
تغییر باور و کنترل گفتگوی ذهنی

این کتاب در 9 فصل به بررسی تکنیک های برنامه ریزی عصبی کلامی می پردازد:
فصل اول: چه کسی اتوبوس را می راند؟
فصل دوم: مغز خود را اداره کنید
فصل سوم: دیدگاه
فصل چهارم: راه خطا
فصل پنجم: بدنبال هدف
فصل ششم: سوئ تفاهم
فصل هفتم: الگوی تغییر باور (آنسوی باور)
فصل هشتم: یادگیری
فصل نهم: الگوی جایگزینی

2- کتاب ان ال پی در 21 روز

خلاصه کتاب nlp در 21 روز

یکی دیگر از کتاب هایی که در سالهای گذشته از استقبال خوبی برخوردار بوده، کتاب ان ال پی در 21 روز است. در این کتاب به 21 پیش فرض اصلی NLP در 21 فصل پرداخته شده است. نویسنده این کتاب هری آلدر و بریل هیتر و ترجمه علی شاد روح می باشد. بطور کلی در کتاب ان ال پی در 21 روز به موارد زیر پرداخته شده است:

همسو کردن اهداف با ارزش ها و باورها
افزایش حس هدفمند بودن در زندگی
غلبه بر تاثیرات خاطرات بد
یافتن استراتژی جدید در زندگی
یافتن روش های خلاقانه برای رفع مشکل

در مقدمه این کتاب می خوانید:
به کمک ان ال پی می توانید سریع تر از قبل به اهداف شخصی خود دست یابید. به بیان دیگر، در انجام کارهای جدید، دستتان بازتر خواهد بود. همچنین منابع و توانایی هایی را درون خود کشف می کنید که قبلا هرگز از وجود آن آگاهی ندارید. NLP باور دارد اگر کسی می تواند کاری را بخوبی انجام دهد، شما هم می توانید با الگوبرداری از استراتژی او به نتایج مشابه برسید.

3- کتاب NLP و ایجاد تغییرات سریع فردی

کتاب nlp و ایجاد تغییرات سریع فردی
کتاب nlp و ایجاد تغییرات سریع فردی

کتاب nlp و ایجاد تغییرات سریع فردی نیز یکی از اولین آثار ریچارد بندلر می باشد. هومن مجردزاده کرمانی هم در این کتاب با قلم روان و شیوای خود، ترجمه ماندگاری را از خود بجای گذاشته است. ریچارد بندلر در این کتاب به تجربیات درمانی خود می پردازد. مواردی مانند ترس ها و اضطرابها، رفع تعارض های درونی، رفع فوبیا و… توسط روش ان ال پی به بهترین نحوه درمان می شود.

او روش ان ال پی را همانند تلفن های هوشمند می داند که بسیار منعطف و کارآمد هستند. او می گیود: زمانی را بیاد بیاورید که تلفن های همراه به اندازه تکه آجر بودند و تنها کاری که انجام میدادند، برقراری تماس تلفنی بود، اما امروزه تلفن های هوشمندی وارد بازار شده اند که بوسیله آنها می توانید عکس بگیرید، ایمیل ارسال کنید و… تکنیک های ان ال پی نیز چنین کارایی را دارند و فرآیند طولانی درمان را به روزها و ساعت ها تقلیل داده اند.

توصیه می کنم حتما این کتاب بینظیر را بارها و بارها مطالعه کنید و با زبان شیوا و طنز گونه ریچارد بندلر آشنا شوید. او با خلاقیت هایی که در درمان بکار می گیرد، توانسته روشی نوین در ارتباط با بیماران ارائه کند. او از الگوهای زبانی مبهم (مدل میلتون) در ارتباط با بیماران استفاده می کند و همین امل باعث می شود تا در کوتاهترین زمان به نتیجه برسند.

4- کتاب قصه درمانی

کتاب قصه درمانی

اگر بعنوان یک درمانگر، مشاور و یا مستر ترینر رشته NLP در حال فعالیت هستید، می توانید از کتاب قصه درمانی میلتون اریکسون استفاده کنید. همانطور که میدانید پروفسور میلتون اریکسون یکی از نوابغ هیپنوتراپی دنیاست و اولین بار مدل میلتون یا ابهام گویی را در درمان ارائه کرد. او اعتقاد داشت همه انسان ها منابع درونی برای تغییر را دارند و کافیست یک درمانگر یا مربی در کنار آنها قرار بگیرد تا توانایی های درونی را کشف کند. در این کتاب داستان درمان های عجیب میلتون اریکسون به وسیله روش قصه درمانی را شاهد خواهیم بود.

بطور مثال او در یکی از درمان های خود با شخصی مواجه شده است که عادت ناخن جویدن را داشت و حاضر به ترک آن نبود. میلتون در جلسه درمانی به او قصه ای را روایت می کند که بصورت ناخودآگاه بر روی او تاثیر عمیقی خواهد داشت. او می گوید: روزی دخترم پیش من آمد و گفت، پدر در مدرسه ما همه ناخن های خود را می جوند و من هم قصد دارم ناخن هایم را بجوم. من هم به او گفتم برای دخترها خیلی مهم است که مانند همسالان خود باشند. بنابراین تو باید تمرین کنی تا به آنها برسی… پس از چند روز به نزد من آمد و گفت: پدر من تصمیم گرفته ام ناخن هایم را بلند نگه دارم زیرا حس می کنم اینطوری بهتر است.

شرکت در دوره جامع آموزش NLP

5- کتاب برنامه ریزی عصبی کلامی

کتاب برنامه ریزی عصبی کلامی
کتاب برنامه ریزی عصبی کلامی

جوزف اوکونور و جان سیمور یکی از کتاب های مرجع در زمینه آموزش NLP را ارائه کرده اند که در آن به اصول کلی روش برنامه ریزی عصبی کلامی پرداخته شده است. در این کتاب به عنصر دوم ان ال پی یعنی شناخت الگوهای زبانی پرداخته شده و نحوه برقراری ارتباط با مدل متا و میلتون آموزش داده شده است.

در مقدمه این کتاب آمده است:
ان ال پی را باید زنده و دست اول تجربه کرد. صورت غذا را بخوانید و اگر مورد پسند واقع شد، غذا نوش جانتان باد. عکس هرگز یک شخص نبوده است. میزان فروش یک نوار موسیقی صدا نیست. جادویی در کار نیست، تنها جادوگرها و درک اشخاص وجود دارد.
سرفصل های کتاب برنامه ریزی عصبی کلامی:
فصل1: برنامه ریزی عصبی کلامی چیست؟
فصل2: درهای ادراک
فصل3: حالات زیست شناختی و آزادی احساسی
فصل4: فضای ارتباط و نظام ها
فصل5: کلام و معانی
فصل6: زمانی عینی و زمان ذهنی
فصل7: تعارض و همخوانی
فصل8: روان درمانی
فصل9: الگوهای نخستین

6- کتاب ان.ال.پی و رموز موفقیت

کتاب nlp

در ادامه معرفی بهترین کتاب های ان ال پی NLP رسیدیم به کتاب ان ال پی و رموز موفقیت در مدیریت و رهبری که توسط یکی از بزرگترین محققان ان ال پی نوشته شده است. شاید بتوان رابرت دیلتز را پس از بندلر و گریندر، بزرگترین محقق حوزه برنامه ریزی عصبی کلامی دانست. او هم اکنون نیز در تنها دانشگاه ان ال پی در آمریکا مشغول به تدریس می باشد و نقش اساسی در توسعه این رشته داشته است.

این کتاب به مدیران کمک می کند تا بتوانند کانال های ادراکی و ذائقه رفتاری کارمندان خود را بخوبی شناسایی کنند و از طریق متا مدل ها به رمزنگاری آنها بپردازند. بطور مثال او از کارمندان مختلفی نام می برد که در محیط کار به شکلی متفاوت عمل می کنند که چندان خوشایند مدیریت ارشد نیست. در چنین شرایطی است که تنش های کاری شروع می شود و بازدهی کاری پایین می آید.

در این کتاب به موارد زیر پرداخته شده است:
مهارت های اولیه رهبری
استفاده از سطوح مختلف فرآیند در توسعه سازمان
فیزیولوژی چرخه خلاق
ارزیابی انگیزه برای تغییر
توجه به شیوه های مختلف فکری
ارتباط موثر (همسویی و هدایت مخاطب)
شیوه های رهبری

7- کتاب راهنمای ایجاد تغییر با استفاه از خلسه

ایجاد-تغییر-ان-ال-پی

یکی از کتاب های نسبتا جدید ریچارد بندلر این اثر ارزشمند است. در این کتاب تعداد زیادی از تکنیک های مختلف ارائه شده است که با استفاده از تمرین هایی نظیر ساب مدالیتی، تغییر باور، تغییر تایم لاین و… توانسته ابزاری قدرتمند برای تغییر شما را مهیا کند. این کتاب ارزشمند توسط کیوان سپانلو و پیام ادیب ترجمه شده است.

ریچارد بندلر بخوبی به تکنیک های تغییر عادات از طریق ارتباط با ضمیر ناخودآگاه می پردازد. یکی از پیش فرض های NLP بیان می کند که همه رفتارهای ما دارای نیت خیر و سازنده است که باید از طریق ارتباط با منابع درونی آنرا کشف کرد. بطور مثال می آموزید عاداتی مانند سیگار کشیدن، پرخوری، اضطراب و… دارای مسیرهای عصبی (شرطی سازی ذهن) نامناسب هستند و باید مسیرهای جدید تعریف کرد. در این شرایط ذهن ما موارد جدید را امتحان می کند و به نتایج جدید می رسد. این اتفاقات با تکنیک های nlp بخوبی رخ می دهد. اگر دغدغه هایی مانند خاطرات بد، عادات غلط، تضادهای ذهنی، عدم کنترل احساسات و… دارید، می توانید از این تمرین های ذهنی این کتاب استفاده کنید.

8- کتاب مدلسازی با NLP

کتاب-مدل-سازی-با-NLP

کتاب مدلسازی افراد موفق با روش NLP یکی از آثار فاخر رابرت دیلتز می باشد که با قلم آقای پویا امامی به رشته تحریر درآمده است. در این کتاب به یکی از پیش فرض های اصلی روش ان ال پی پرداخته شده است که طی آن بیان می کند: اگر کسی در زمینه ای به موفقیت رسیده است، شما هم می توانید. در این کتاب به الگوبرداری از انسان های خاص پرداخته شده و چگونگی جمع آوری اطلاعات و پیاده سازی آن مطابق با منابع درونی را شرح می دهد. البته آقای امامی کتاب های دیگری مانند سه گانه مهارت های ذهنی نیز در این حوزه ترجمه کرده اند.

در این کتاب ابتدا به نحوه شناسایی یک الگوی مناسب پرداخته شده است. مهم نیست شما یک کارآفرین در صنعت باشید و یا یک ورزشکار… در هر صورت نیاز دارید تا یک رفتار و استراتژی مناسب را شناسایی کنید و از آن در جهت پیشرفت خود استفاده کنید زیرا در ان ال پی بدنبال این نیستیم که چرخ را از ابتدا اختراع کنیم بلکه به دنبال الگوهای موفق در حیطه کاری خود می گردیم تا با الهام از نحوه کار آن، به نتایج جدیدی برسیم.

در اینجا منظور ما از مدلبرداری، تقلید و یا کپی برداری نیست بلکه با مشاهده درست فرآیند مورد ننظر قصد داریم باتوجه به استعدادها و توانایی های درونی آنرا پیاده سازی کنیم.

9- کتاب کاربرد روانشناسی در زندگی عادی

کتاب کاربرد روانشناسی در زندگی عادی

به معرفی یکی دیگر از بهترین کتاب های ان ال پی NLP رسیدیم. کتاب کاربرد روانشناسی در زندگی عادی نوشته استیو و کنیره آندریاس نیز می تواند تکنیک های مفیدی را در اختیار شما قرار دهد. این کتاب نیز با ترجمه خوب مهدی مجردزاده کرمانی منتشر شده است.

در مقدمه این کتاب می خوانید:
این کتاب برای استفاده افراد عادی نوشته شده است، هرچند که روانشناسان، روانپزشکان و افراد متخصص ممکن است استفاده کاملتری از آن کنند. نویسندگان حاصل تجارب دراز مدت خود را در نهایت صداقت و با زبانی ساده در اختیار عموم گذاشته اند. علیرغم ساده بودن ظاهر این تکنیک ها، می تواند دگرگونی عظیمی در دنیای روانشناسی پدید آورد.


در این کتاب آقا و خانم آندریاس به تجربیات خود در درمان ها و کارگاه های برگزار شده می پردازند. استیو اندریاس با زبانی شیوا به آموزش تکنیک های جالبی نظیر درمان آلرژی، کنترل افکار ذهنی و نحوه تصمیم گیری درست در زندگی می پردازد. او این کتاب را در 2 جلد تالیف کرده است. خواندن این کتاب را به افرادی که در سطوح پرکتیشنر و مستری هستند، پیشنهاد می کنم.

10- کتاب زندگی دلخواه خود را بدست آورید

کتاب زندگی دلخواه خود را بدست آورید

یکی دیگر از بهترین کتاب های ان ال پی NLP در سال های اخیر، کتاب ” زندگی دلخواه خود را بدست آورید” نوشته ریچارد بندلر و ترجمه کیوان سپانلو و لادن گنجی می باشد. او تکنیک های سریع و زود بازده ای را ارائه داده که ظرف چند دقیقه می توانید به افکار خود مسلط شوید.
او اعتقاد دارد زمانی میتوانیم الگوهای غلط ذهنی و عادتهای بد خود را کنار بگذاریم که به آستانه عجز و ناتوانی برسیم. مادامی که در پس عادتها و رفتارهای ما یک پاداش مخفی شده باشد و از آن متنفر نشده باشیم، نمی توانیم تغییری در سبک زندگی خود داشته باشیم.

بندلر در این کتاب به مواردی چون: ترس از ارتفاع، ترس از حیوانات، فوبیای رانندگی و وسواس ها پرداخته و رمز موفقیت بیماران را در تنفر از رفتار خود می داند. او اعتقاد دارد زمانی که ما به یکی از رفتارهای احمقانه خود مانند ترس از آسانسور یا رانندگی با نگاهی متفاوت بنگریم و از خود سئوال کنیم که چرا من سالهاست این رفتار احمقانه را تکرار می کردم، به یک دیدگاه متفاوت می رسم که به آن آستانه تغییر می گویند. هنر بندلر این است که رفتارها و عادات غلط را از زاویه ای دیگر بررسی می کند تا بیماران خود را در حال انجام این کارهای احمقانه ببینند و همین عامل انگیزه ای شود برای تغییر….

سرفصل کتاب زندگی دلخواه خود را بدست آورید:
قدرت ضمیر ناخودآگاه
کیفیت افکار شما
غلبه کردن بر توصیه های نادرست
غلبه بر سوگ، روابط بو و تصمیمات بد
خاتمه دادن به عادت ها و وسواس ها
خاتمه دادن به حوادث بزرگ
دستیابی به نشاط
دستیابی به عشقتان
آغاز کردن مطالعه، ورزش و پول درآوردن بیشتر

12- کتاب سلامتی با ان ال پی

کتاب سلامتی با ان ال پی

در ادامه معرفی بهترین کتاب های ان ال پی NLP رسیدیم به یکی از مراجع مفید در این زمینه یعنی کتاب ” سلامتی با ان ال پی” این کتاب نوشته یان مک درموت و جوزف اکونور با ترجمه مجید پزشکی از انتشارات نسل نواندیش می باشد. این کتاب به سیستم هوشمند بدن و نقش باورهای ما در پیدایش بیماری ها می پردازد. در بخشی از کتاب به یک تحقیق جالب در سال 90 میلادی در یکی از کشورهای اروپایی می پردازد.

پس از اینکه پزشکان و کادر درمان یکی از بیمارستان ها به مدت یکماه به تحسن پرداختند و بدلیل کاهش حقوق دست از کار کشیدند، ناگهان آمار بیماری ها و مراجعات بیماران در آن برهه به طرز چشمگیری کاهش یافت. محققان دریافتند میزان مراجعه بیماران به بیمارستان ها با افکار و باورهای آنان رابطه مستقیم دارد. از اینرو بر روی پلاسیبوها یا دارونماها تحقیقات بیشتری انجام دادند. انها دریافتند اگر یک قرص بی خاصیت را به بیماری تجویز کنند و به او بگویند پس از چند روز، دیگر آثاری از بیماری وجود نخواهد داشت، تاثیر زیادی در روحیه او ایجاد کرده اند.

فصل اول: سلامتی پزشکی و سطوح منطقی
فصل دوم: چهار ستون سلامتی
فصل سوم: تصویری از سلامتی
فصل چهارم: باورها و سلامتی
فصل پنجم: اثر پلاسیبو
فصل ششم: دستگاه ایمنی بدن
فصل هفتم: استعاره های سلامتی
فصل هشتم: استرس
فصل نهم: نگرانی و امید
فصل دهم: درد و لذت
فصل یازدهم: پیری سالم
فصل دوازدهم: مرگ
فصل سیزدهم: همخوانی شفابخش است

13- کتاب کنترل استرس

کتاب کنترل استرس

پل مکنا هم یکی از محققین و سخنرانان خوب در حوزه ان ال پی است. او در بریتانیا به نوشتن کتاب های غیر داستانی مشغول است و بعنوان مشاور در کنار هنرمندان هالیوودی، قهرمانان المپیک، تاجران و ستارگان موسیقی مشغول به قعالیت است. او در طی 20 سال فعالیت خود به صدها هزار نفر در سراسر دنیا کمک کرده تا مواد مخدر را ترک کنند، از وزن خود بکاهند، بر بی خوابی غلبه کنند و فشارهای روانی را از روی خود بردارند.

او در این کتاب که حاوی یک لوح فشرده است، به تکنیک های رفع استرس و اضطراب می پردازد. او می گوید: برخی افراد اعتقاد دارند به فشار روانی نیاز دارند، زیرا آنها بدون فشار روانی نگران هستند که دیگر بر روی لبه پرتگاه نخواهند بود. هر بخش از این سامانه بر روی افراد بسیار موفق در جهان آزمایش شده است و من به شما اطمینان میدهم چیزی نیست که خارج از توانایی شما باشد.

در حقیقت همین طور که می آموزید فشار روانی خود را کنترل کنید، نگرانی های بی مورد را از خود دور کنید و در زندگی روزمره آرام باشید. انرژی بیشتری به دست خواهید ،ورد و در پی آن کارایی و سطوح شادی شما بالاتر خواهد رفت. آگاهی از چگونگی آرام سازی برای مقابله با هر وضعیت دشوار، کلید غلبه بر فشار روانی و نگرانی است و این مهارتی است که می توانید آنرا با استناد از فنون و روش های این کتاب گسترش دهید.

در ادامه به یکی از تمرین های آرام سازی و ریلکسیشن می پردازیم. همانگونه که در زمان خواب قصعه تعریف می کنید از صدای خسته، خواب آلود و آرام خود استفاده کنید. و هرکدام از جملات زیر را همانند زمانی که آموزش می بینید به سادگی تکرار کنید:
حالا چشم هایم را آرام و شل می کنم.
حالا فک و چانه ام را آرام و شل می کنم.
حالا شانه هایم را شل می کنم.
حالا بازوها را شل می کنم.
حالا قفسه سینه و شکمم را شل می کنم.
حالا ساق پاها، ران و مچ پاهایم را شل می کنم.
کمی مکث کنید و به احساس خود توجه کنید. اگر مایل بودید می توانید آنرا دوباره تکرار کنید. اکنون میزان هوشیاری خود را افزایش دهید و به مدت چند روز این تمرین را به همراه تصاویر ذهنی انجام دهید.

14- کتاب برنامه ریزی عصبی کلامی

کتاب-ان-ال-پی-دامیز

اگر با مجموعه کتاب های دامیز آشنا باشید، می دانید این اتشارات در سراسر دنیا از محبوبیت بالای برخوردار است و مطالب مربوط به یادگیری و سبک زندگی را به ساده ترین روش آموزش می دهد. کتاب برنامه ریزی عصبی کلامی برای کسانی که به ارتباط موثر با دیگران اهمیت می دهند، بسیار جالب و خواندنی خواهد بود. این کتاب شما را تشویق می کند که زندگی خودتان ار شکل دهید و ذهنتان را در برابر ایده ها و امکانات جدید باز کنید.

فصل اول: معرفی ان ال پی
فصل دوم: یافتن دوستانی تازه و تاثیر گذاشتن روی دیگران
فصل سوم: باز کردن جعبه ابزار
فصل چهارم: استفاده از کلمات ورود
فصل پنجم: یکپارچه کردن آنچه که آموخته اید.
فصل ششم: بخش ده تایی ها

15- کتاب روانکاوی میلتون اریکسون

کتاب روانکاوی میلتون اریکسون

کتاب روانکاوی میلتون اریکسون در رویکرد NLP نیز یکی از مراجع مناسب در زمینه توانمندسازی فردی است. روش درمانی پروفسور میلتون اریکسون تلفیقی از روش های روانکاوی و درمان شناختی است که از منظر هر دو رویکرد، ذهن و تجربیات آن در سلامت و بیماری نقش مهمی دارند. تفاوت بنیادی دیدگاه روانکاوی با دیدگاه شناختی در این است که روانکاوی با ذهن ناهشیار و رویکرد شناختی با ذهن هشیار و تجارب آگاهانه سروکار دارد.
آنچه مهم است ساختار ذهنی و فرآیند تفکر است. روش میلتون اریکسون با بهره گیری از هر دو رویکرد، به شکلی خاص می تواند در درمان نابهنجاری های ذهنی و اختلالات روانی مورد استفاده درمانگران واقع شود. این کتاب با ترجمه میثم سواردلاور از انتشارات نشر دانژه در بازار موجود می باشد. این کتاب در 8 فصل زیر به نحوه برقراری ارتباط موفق با دیگران و هدایت مخاطب می پردازد:

فصل1: درآمدی بر رویکرد NLP
فصل2: روانکاوی و زبان
فصل3: شخصیت و زندگی دکتر میلتون اریکسون
فصل4: رویکردهایی درباره مطالعه شیوه کلامی
فصل5: رویکرد کلامی مکتب ادبیات قومی
فصل6: مفاهیم اریکسون بعنوان رویدادهایی برای تبدیل به متن
فصل7: ساختارشناسی کلامی اریکسون
فصل8: الگوی کلامی معانی


به پایان مقاله معرفی بهترین کتاب های ان ال پی NLP رسیدیم. در این مطلب سعی کردیم به کتاب های مرجع با رویکردی متفاوت بپردازیم که بتواند در زمینه آموزش برنامه ریزی عصبی کلامی به شما کمک کند. اگر کتاب های مفید دیگری در این زمینه مطالعه کرده اید، می توانید آنرا در کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید.

پکیج جامع آموزش NLP
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://sajadzamani.com/?p=1427
اشتراک گذاری:
سجاد زمانی
من سجاد زمانی هستم مستر ترینر NLP و مدرس توسعه فردی و سازمانی قصد دارم در این سایت مطالب آموزشی را با روش ان ال پی طبق استانداردهای آکادمی و انجمن های جهانی ارائه کنم.
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

2 نظر در مورد معرفی بهترین کتاب های ان ال پی NLP

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام و عرض ادب.بنده صوتی کتاب NLp و ایجاد تغییرات سریع پی دی آف کتاب رو دارید به بنده بدید؟چون کتاب تو بازار نیست.

    3

  2. درود و عرض ادب . بسیار کامل و جامع و همه جانبه بود . با سپاس فراوان

    14