0
0

دوره رفتار سازمانی در شرکت گاز پارس جنوبی

461 بازدید
دوره رفتار سازمانی گاز پارس جنوبی
5/5 - (5 امتیاز)

دوره رفتار سازمانی در شرکت گاز پارس جنوبی SPGC برگزار شد. در این دوره که در مرکز آموزش پالایشگاه پنجم در منطقه عسلویه برگزار شد، به تکنیک های انگیزه بخشی و روانشناسی صنعتی پرداخته شد. تکنیک های تاب آوری، تحلیل رفتار متقابل، شخصیت شناسی، سبک های کاری، ارتباط موثر، مهارتهای فردی، حل تعارض کاری، نحوه مدیریت مشکلات کاری، عصبانیت و خودکنترلی و… از موارد مطروحه در دوره فوق بود.

شرکت گاز پارس جنوبی یکی از بزرگترین مجموعه های صنعت گاز با دارا بودن 11 پالایشگاه و 13 فاز صنعتی تاسیسات دریایی است. اغلب سازمان های بزرگ جهت انگیزش کارکنان و آموزش های ضمن خدمت دارای برنامه م تقویم آموزشی هستند تا بتوانند پرسنل خود را از نظر ذهنی و بهره وری ارتقاء دهند. در این دوره که بر اساس مباحث کوچینگ سازمانی و روانشناسی صنعتی برگزار شد، به نحوه بروز رفتار و هیجان پرداخته شد.

رفتار سازمانی یا organizational behaviour به مجموعه ای از تکنیک ها و رویکردها اطلاق می شود که به بررسی نحوه بروز رفتار کارکنان و مدیران در سطوح سازمانی می پردازد. همچنین به اصلاح ارتباط و چالش های کاری از ظریق ابزارهای مختلف می پردازد. مدیریت رفتار سازمانی نحوه رفتار حرفه ای در محیط کار، نقش های سازمانی، ارزش های سازمانی و تعاملات را بررسی می کند.

ما در مجموعه خانه NLP ایران با مدیریت استاد سجاد زمانی به آموزش انواع رویکردهای سیستمی و رفتار حرفه ای در محیط کار می پردازیم. امروزه آموزش یک نیروی حرفه ای و تربیت کارکنان حرفه ای از مهمترین دغدغه های سازمان هاست. بنابراین ما هم تلاش داریم تا با بهره گیری از علوم مدیریت، روانشناسی و کوچینگ سازمانی سهمی در ارتقاء نیروی کار حرفه ای داشته باشیم. در دوره های رفتار سازمانی به تعامل کاکنان در سبک مدیریت افقی و عمودی، نحوه کار تیمی، سبک های ارتباطی، ارزش های سازمانی، انگیزش کارکنان و… پرداخته می شود.

  • بررسی انواع سبک کاری در محیط کار
  • چگونه چالش ها و مشکلات کاری را شناسایی کنیم؟
  • روانشناسی صنعتی و سازمانی
  • خودکنترلی و خودآگاهی در محیط کار چیست؟
  • ارزش های فردی و سازمانی
  • کار تیمی
  • چگونگی احساس تعلق کارکنان به سازمان
  • چطور مشکلات کاری را تحلیل و کنترل کنیم؟
  • چگونه رفتار بالغانه داشته باشیم؟
  • ذهن ما چگونه برنامه ریزی می شود؟
  • مهارت های نرم و تعامل با کارکنان
  • توسعه رفتار سازمانی
  • تکنیک های تحلیل رفتار در سازمان
  • چه نقشی در سازمان بازی می کنیم؟
  • نحوه گزارش دهی و مذاکره
دوره رفتار سازمانی

یکی از تکنیک های ارائه شده در دوره رفتار سازمانی در شرکت گاز پارس جنوبی نحوه حل تعارضات و مشکلات کاری بود. کارکنانی که در محیط های صنعتی و سایت های مناطق گرمسیری فعالیت می کنند به دلیل گرمای هوا و مشکلات پروژه ها، فشار کاری زیادی را تحمل می کنند بنابراین افزایش میزان تاب آوری یکی از اهداف مدیران می باشد. در این دوره به نحوه خودآگاهی بر روی بروز رفتار تمرکز کردیم و تکنیک هایی در قالب رول پلی ارائه شد تا کارکنان به هیجانات و احساسات خود اشراف بیشتری داشته باشند.

تحلیل رفتار متقابل یا Transactional Analysis یکی از شاخه های روانشناسی شناختی است که در آن به نحوه برخورد بالغانه پرداخته می شود. این روش بر اساس نظریه کودک والد بالغ شکل گرفته است. در این روش فرض می شود که هر یک از ما دارای یک کودک، یک والد و یک بالغ درونی هستیم و زمانی که در یکی از این وضعیت ها قرار می گیریم، رفتاری را از خود بروز می دهیم. بطور مثال زمانی که بر اساس احساس و هیجان تصمیم می گیریم و رفتاری تکانشی داریم، اصطلاحا در وضعیت کودک هستیم. البته کودک همیشه بد نسیت و فردی که بر اساس کودک مثبت رفتار می کند، میتواند محیط کار و زندگی خود را با انرژی و حال خوب اداره کند. اگر شماهم فردی هستید که به اتفاقات خوشبین هستید و بخوبی قدرت همدلی با دیگران دارید و می توانید احساسات و عشق خود را به دیگران نشان دهید، دارای کودک فعال هستید.

والد درون
همچنین اگر فردی بر اساس هنجارها و قوانین تصمیم گیری کند و مدام در فکر تحکم و هدایت دیگران باشد، از موضع والد خود رفتار می کند. والد بخشی از شخصیت ماست که پیام های والدی را بازنمایی می کند و بر اساس قوانین رفتار می کند. البته والد نیز دارای بعد مثبت و منفی است. زمانی که در حال حمایت از دیگران هستید در واقع بخش والد حامی شما فعال است اما زمانی که در حال نقد و سرزنش دیگران هستید، بخش والد نقاد فعال است. برخی سازمان ها مانند دادگستری، ارتش و نیروی انتظامی نیازمند محیط والدانه است و فقط بر اساس مقررات رفتار می کند.

بالغ درون
زمانی که به دور از هیجان و احساسات لحظه ای و برای حل مشکل رفتاری منطقی از خود بروز می دهید، در وضعیت بالغ شخصیتی هستید. افراد بالغ دیگران را بر اساس رفتار و پیش داوری ها قضاوت نمی کنند بلکه بر اساس تعاملات و کار درست برخرود می کنید، در حالت بالغ شخصیتی خود هستید.

دوره تحلیل رفتار متقابل

حالا که با اصول رفتار سازمانی آشنا شدیم به مهارت های ارتباطی در محیط کار و زندگی می پردازیم. فردی که مهارت ارتباطی کافی جهت برقراری ارتباط کاری با همکاران و مدیران را دارد از محبوبیت بالایی برخوردار است و محبوبیت بالایی دارد. اگر شما چنین مهارتی را ندارید جای نگرانی نیست زیرا می توان با تمرین و مهارت آموزی به این مشخصه رسید.

شما در مقابل تنش های کاری و اختلافات چه رفتاری را از خود نشان می دهید؟ چگونه با خانم ها و آقایان بر اساس جایگاه شغلی آنها رفتار می کنید؟ آیا از تیپ شخصیتی خود و دیگران آگاهید؟ در چه زمانی تصمیم گیری های شما با مشکل مواجه می شود؟ چگونه ذهن خود را کنترل می کنید؟ تمام این سئوالات در قالب خود آگاهی self awareness خلاصه شده است. تحقیقات نشان می دهد افرادی که در محیط کار به مدارج بالای مدیریتی می رسند، دارای خودآگاهی بالایی هستند و بخوبی می توانند تنش های کاری را مدیریت کنند.

یکی دیگر از دغدغه های مدیران و صاحبان کسب و کار نحوه انگیزه بخشی و افزایش عملکرد کارکنان است. سازمانی که بتواند مشکلات و استرس شغلی را مدیریت کند، در آینده عملکرد بهتری را از پرسنل خود خواهد دید. بنابراین یکی از موارد مطرح شده در کارگاه های آموزشی رفتار سازمانی نحوه مدیریت استرس است. استرس و اضطراب باعث کاهش تمرکز و تصمیم گیری می شود. فردی که مدام استرس دارد در واقع از نظر ذهنی کمترین بازدهی را دارد زیرا هورمون هایی که در زمان بروز استرس در بدن ما ترشح می شود، به 2 نقطه فرار یا جنگ منتهی می شود. در نهایت فرد یا به مقابله و پرخاشگری با دیگران می پردازد یا حالتی منفعل و منزوی به خود می گیرد و نمی تواند با دیگران ارتباط برقرار کند.

تفکر یا نگرش سیستمی یک ابزار تشخیصی است برای ارتباط بین بخش های مختلف یک سازمان. به زبان ساده تفکر سیستمی همانند یک پزشک به تمام اجزاء بدن توجه دارد که چگونه در ارتباط با یکدیگرند. یک مدیر هم مانند یک پزشک باید به ارتباط کارکنان و نحوه نقش آفرینی آنها در سازمان بپردازد. هنگامی که یک فرد در سازمان نقشی را به عهده می گیرد، او به تنهایی نمی تواند تعیین کند که چه رفتاری را انجام دهد بلکه دستورالعمل ها و سیستم تصمیم می گیرند که چه کاری باید انجام شود.

هنگامی که یک جامعه، سازمان و حتی یک کشور دارای تفکر سیستمی باشد، در تصمیم گیری ها بصورت چابک و هدفمند عمل می کند و بر اساس احساس یا شرایط موجود واکنش نشان نمی دهد. حتی این نوع تفکر شکست را خوب می داند و سعی می کند از اتفاقات ناخوب سازمانی استفاده کند.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://sajadzamani.com/?p=4557
اشتراک گذاری:
سجاد زمانی
من سجاد زمانی هستم مستر ترینر NLP و مدرس توسعه فردی و سازمانی قصد دارم در این سایت مطالب آموزشی را با روش ان ال پی طبق استانداردهای آکادمی و انجمن های جهانی ارائه کنم.
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد دوره رفتار سازمانی در شرکت گاز پارس جنوبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.