0
0

ان ال پی NLP چیست و چه کاربردی دارد؟

2219 بازدید
آموزش تکنیک nlp
5/5 - (17 امتیاز)

ان ال پی NLP چیست و چه کاربردی دارد؟ چگونه با استفاده از تکنیک های NLP عادت های مثبت در زندگی ایجاد کنیم؟ کاربرد تکنیک های علم ان ال پی در زمینه بازگردادن عشق به رابطه چیست؟ تفاوت ان ال پی و قانون جذب چیست ؟ نحوه ثبت نام در دوره های دکترای آموزش NLP چگونه است؟ بهترین کتاب های برنامه ریزی عصبی کلامی کدامند؟ چگونه رسالت شخصی خود را در زندگی کشف کنم؟ در ادامه به بررسی سئوالات فوق خواهیم پرداخت.

NLP چیست

اگر بخواهم به زبان ساده کاربرد روش NLP را شرح دهم، باید به مثالی که در کتاب کار ان ال پی به آن اشاره شده است بپردازم. روزی پسرک از مادرش می پرسد: مادر NLP دقیقا چیست؟ ماد می گوید: قبل از اینکه به این سئوال تو پاسخ دهم، از تو می خواهم بروی و از پدر بزرگ خود بپرسی که وضعیت درد پا و مفاصلش چگونه است؟ هنگامی که کودک از پدر بزرگ این سئوال را پرسید، او شروع کرد به نالیدن از مشکلات جسی و درد مفاصل و… در این شرایط مادر به کودک گفت یکبار دیگر به نزد او برو و درباره خاطره تولد خودت بپرس.
کودک این سئوال را از پدر بزرگش پرسید. در این شرایط خنده ای بر لب پدر بزرگ نشست و چند دقیقه ای از زمان تولد او و جشن و پایکوبی آنروز تعریف کرد و به کلی بیماری خود را از یاد برد. در این حال مادر رو به فرزند کرد و گفت: ان ال پی دقیقا همین کاری است که تو انجام دادی. هرگاه بتوانی با کلمات خود ذهن مخاطب را هدایت کنی و باعث تغییر احساسات او شوی، میتوانی بگویی که روش NLP را بخوبی آموخته ای…

آنتونی رابینز نیز یکی از شاگردان ریچارد بندلر می باشد که در بسیاری از کتاب های خود مانند بسوی کامیابی از تکنیک های NLP استفاده کرده است. او این روش را معجزه قرن در زمینه علوم انسانی می داند و پس از سالها NAC ( NAC – Neuro Associative Conditioning) را به جهان معرفی کند. در این روش با استفاده از ارتباط بین ضمیر ناخودآگاه و تغییر باور، فرد را در شرایط هیجانی قرار می دهند و با استفاده از الگوهای زبانی تغییرات خارق العاده ای را در او بوجود می آورند.

کاربرد روش NLP چیست؟

جالب است بدانید نام دیگر این روش ” ایجاد تغییرات سریع فردی” است. بدین شکل که با استفاده از قدرت ضمیر ناخودآگاه فرد را با ریشه بسیاری از مشکلات مواجه میکنیم و او میتواند برنامه ریزی ذهن خود را تغییر دهد. برنامه ذهنی شامل باورها، ارزش های فردی و عاداتی هستند که از کودکی در ذهن ما شکل گرفته اند. ما در مجموعه خانه ان ال پی ایران به آموزش تخصصی علم NLP می پردازیم و تاکنون دوره های متعدد مطابق با سرفصل های آکادمی و انجمن های بین المللی در تهران، شیراز، مشهد، اصفهان، کرج و اهواز برگزار کرده ایم. در ادامه به برخی از کابردهای علم ان ال پی اشاره می کنیم:

1- کمرنگ کردن اثرات خاطرات بد
2- یافتن ارزش های فردی
3- یافتن هدف و رسالت فردی
4- تغییر سریع باور
5- درمان انواع فوبیا (ترس از تاریکی، بلندی، حیوانات، آسانسور و…)
6- افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس
7- افزایش قدرت مذاکره و ارتباط موثر
8- رفع اضطراب و استرس
9- رفع تعارض ذهنی
10- کنترل گفتوهای ذهنی

علم ان ال پی به شما کمک می کند تا بتوانید از انسان های موفق الگوبرداری کنید و به نتایج مشابه برسید. یکی از قوانین ان ال پی می گوید: همه ما انسان ها دارای سیستم عصبی یکسانی هستیم. (بخش سخت افزار) . تنهای چیزی که ما ار از یکدیگر متمایز میکند، سیستم نرم افزار ذهنی است که شامل باورها، ارزش های فردی و نحوه تصمیم گیری است.

روش ان ال پی
ان ال پی چیست

ان ال پی چیست؟

روش ان ال پی یا برنامه ریزی عصبی کلامی (Neuro-linguistic programming) از سال 1975 توسط ریچارد بندلر و جان گریندر با هدف الگوبرداری از انسان های موفق به دنیا معرفی شد. آنها با استفاده از تجارب درمانی نوابع آن دوران بنام های پروفسور میلتون اریکسون، دکتر ویرجینیا ستیر و فریتز پرلز توانستند الگوهای درمانی فوق العاده ای را در زمینه درمان انواع بیماری های روان تنی و تغییر چارچوب های ذهنی انسان ها ایجاد کنند.

برنامه ریزی عصبی کلامی

این روش را می توان انقلابی در زمینه روانشناسی و توسعه فردی دانست. جالب است بدانید در سالهای اخیر از تکنیک های ان ال پی در بازاریابی و ساخت تبلیغات تلویزیونی استفاده شده است. در نهایت بندلر و گریندر عنوان برنامه ریزی عصبی کلامی را انتخاب کردند تا به نقش ناخودآگاه و ذهن را به انسان ها متذکر شوند.

NEURO اولین عامل در ان ال پی شناسایی سیستم عصبی و نحوه ساخت عادتهای مثبت است. هنگامی که بتوانیم نحوه شکل گیری افکار و عادتها را شناسایی کنیم، میتوانیم برنامه جدیدی به ذهن القاء کنیم. ما انسان ها ماشین های برنامه پذیری هستیم که بوسیله تکرار و تمرین یک رفتار جدید میتوانیم آنرا درنی کنیم. در روش ان ال پی می آموزیم چگونه بر سیستم عصبی (ذهن) خود مسلط شویم.
هنگامی که افکار به ذهن ما می رسند، نورون ها یا سلول های عصبی را تحریک میکنند و اطلاعات از سلولی به سلول دیگر منتقل میشود. در اثر تکرار یک مسیر عصبی ضخیم شکل می گیرد که باعث می شود عادت جدید شکل بگیرد. بنابراین در این روش تاکید بر روی ساخت مسیرهای عصبی جدید است.

linguistic همچنین به قدرت کلمات و نحوه استفاده از آنها برای کنترل ذهن پی می بریم. هنگامی که شما خوشحال یا ناراحت هستید، حال درونی خود را با جملاتی بیان می کنید. این کار باعث میشود ضمیر ناخودآگاه تحت تاثیر قرار بگیرد.

programing ذهن همه ما از کودکی به نوعی برنامه ریزی شده است و هریک از ما دارای یک متاپروگرم یا برنامه ذهنی هستیم. حال اگر این برنامه صحیح نباشد، باید آنرا تغییر دهیم و سیستم عصبی جدیدی در ذهن ایجاد کنیم.

چگونه خاطرات بد را فراموش کنیم؟

بازگرداندن عشق با تکنیک NLP

یکی دیگر از کاربرهای ان ال پی در زمینه ارتباط موثر و ترمیم رابطه است. اغلب افرادی که وارد یک رابطه عاطفی می شوند، بدنبال شناخت کامل از همسر خود هستند اما بدلیل نداشتن مهارت های کافی، رابطه دچار تنش می شود. روش ان ال پی کمک می کند تا بتوانید نقشه ذهنی فرد مقابل را شناسایی و یک رابطه عالی مطابق با آن برقرار کنید. همچنین اگر از همسر یا نامزد خود جدا شده اید، با استفاده از تکنیک های ان ال پی می توانید درد دوری را بهبود بخشید.

بسیاری از ما سالها با خاطرات عزیزانی که از دست داده ایم زندگی می کنیم و به سوگواری می پردازیم. این رفتار در روانشناسی اصطلاحه سوگ حل نشده نامیده می شود. بطور مثال فردی که پس از سالها زندگی مشترک اکنون جدا شده است، با قرار گرفتن در مکان های خاص به مرور خاطرات مشترک می پردازد و بازهم حس بدی را تجربه می کند. آنها خاطرات مشترک را همانند فیلمی در نظر می گیرند که دائما جلوی چشمانشان است و هیچگاه نمی توانند آنرا پاک کنند.

در چنین شرایطی می توان با استفاده از تمرین های ذهنی nlp ذهن فرد را از افکار آزار دهنده پاک کرد. اجرای این تکنیک بدین شکل است که ابتدا فرد را با استفاده از مواجه سازی و غطه وری در خاطرات به گذشته می بریم. سپس تصاویر و احساسات فرد را نسبت به شریک عاطفی خود تغییر می دهیم تا او بتواند بطور منطقی به خاطرات گذشته نگاه کند. هیجان زدایی و شرطی سازی مثبت نیز از تمریناتی است که در چنین مواقعی انجام می شود.

بازگرداندن عشق از دست رفته
تکنیک nlp عشق

لاغری با NLP

کاربرد دیگر ان ال پی در زمینه کاهش وزن و لاغری است. در بسیاری از دوره های آموزشی به افراد کمک می کنیم تا باورهای خود را در زمینه کاهش وزن تغییر دهند. بسیاری از انسان های چاق باخود می گویند: “من لیاقت اندام مناسب را ندارم. من آب هم میخورم چاق میشوم. چاقی در خانواده ما ارثی است، سوخت و ساز بدن من کم است و… بسیاری از شرکت کنندگان دوره های لاغری دارای تجارب منفی و شکست های بسیاری هستند. آنها بارها رژیم یویو را تجربه کرده اند و پس از مدتی کاهش وزن، بازهم به وزن اولیه خود باز می گردند.

اما در روش ان ال پی به کاهش ولع فرد به غذاهای پرکالری و مضر پرداخته میشود. در این روش ابتدا فرد دلیل پرخوری و ولع خود نسبت به انواع غذا و تنقلات را میابد. سپس با تغییر برنامه ریزی ذهن میتواند حس خود را نسبت به آن غذاها تغییر دهد و در دفعات بعد با دیدن آنها، هیچ کششی به سمت آنها نداشته باشد.

بهترین کتاب های NLP کدامند؟

کتاب سلامتی با ان.ال.پی را می توان یکی از اولین آثار ترجمه شده در ایران دانست. در این کتاب به باورهای سلامتی و نحوه استفاده از نیروی شفابخش بدن پرداخته شده است. در جایی از این کتاب می خوانیم: در دهه 80 میلادی پزشکان و پرسنل یکی از بیمارستان در کشور اروپایی بدلیل کاهش دستمزد دست به اعتصاب زدند و 2 ماه بیمارستان در حالت نیمه فعال قرار گرفت. پس از این مدت محققین در عین ناباوری دیدند که میزان مراجعه بیماران و مرگ و میر در آن شهر تا حد بسیار زیادی کاهش یافت.

در این کتاب به باورهای انسان ها در مورد سلامتی اشاره میشود و تکنیک های همراستایی ذهن و بدن ارائه می گردد. همگامی که سیستم هوشمند بدن ما بتواند به خود ایمنی برسد، بسیاری از بیماری های روان تنی مانند افسردگی، اعتیاد، معده درد و… را بصورت خودکار مداوا می کند.

کتاب سلامتی با ان ال پی

کتاب ان.ال.پی

جوزف اوکونور و جان سیمور یکی از بهترین منابع مرجع در زمین هان.ال.پی را ارائه داده اند. این کتاب در 9 فصل به تکنیک های عملی روش NLP می پردازد. در این کتاب الگوهای زبانی متا و میلتون و همچنین روشهای ارتباط موثر بخوبی شرح داده شده است.

کتاب برنامه ریزی عصبی کلامی
کتاب nlp

کتاب زندگی دلخواه خود را بدست آورید

کتاب زندگی دلخواه خود را بدست آورید

کتاب زندگی دلخواه خود را بدست آورید نیز یکی از آثار جدید ریچارد بندلر می باشد. او در این کتاب رازهای تغییر سریع و بدی را ارائه می کند. یکی از بهترین کاربردهای روش NLP در زمینه درمان فوبیا، استرس و وسواس ذهنی است که بندلر در این کتاب به تکنیک های تغییرات سریع می پردازد. با اجرای این تکنیک ها در منزل میتوانید به نتایج دلخواه برسید.

او میگوید: زمانی میتوانیم به موفقیت برسیم که بدانیم رفتارهای غلط چقدر احمقانه بوده و وقت آن رسیده است که آنها را تغییر دهیم. انسان های موفق مشکلات و بیماری ها را از زاویه ای دیگر می بینند و استراتژی متفاوتی دارند. همچنین او به این نتیجه رسیده است که افرادی که از بیماریها رهایی میابند، به آستانه تغییر می رسند. بدین معنی که آن بیماری تاحدی آنها را آزار می دهد که تصمیم می گیرند برای همیشه از شر آن خلاص شوند.

کتاب به زندگی خود عظمت ببخشید

ایجاد-تغییر-ان-ال-پی

کتاب کاربرد روانشناسی در زندگی عادی

کتاب کاربرد روانشناسی در زندگی عادی

استیو و کنیره آندریاس در 2 جلد به تکنیک های مختلف ان ال پی پرداخته اند و ابزارهایی را به خواننده می دهند تا بتوانند بخوبی ذهن خود را کنترل کنند. کتاب کاربرد روانشناسی در زندگی عادی شامل دو جلد است که توسط استیو آندریاس نوشته شده است. اگر بدنبال کتابی هستید که تکنیک های ذهنی را با مثالهای کاربردی به شما آموزش دهد، این کتاب بسیار مناسب است. در جلد اول کتاب تکنیک هایی نظیر حذف خاطرات بد، تغییر باورهای محدود و کنترل صداهای درونی ارائه شده است. همچنین به کمک تکنیک های ارائه شده در این کتاب می توانید بسیاری از عادت غلط خود را تغییر دهید.

در جلد دوم این مجموعه به تکنیک هایی برای رفع آلرژی، انواع فوبیا و وسواس های فکری پرداخته شده است. یکی از نقاط قوت این کتاب، ارائه تجربیات درمانی و دوره های آموزشی می باشد.

کتاب NLP در 21 روز

خلاصه کتاب nlp در 21 روز

یکی از معروفترین کتابهای ان ال پی که در سالهای اخیر در ایران مورد استقبال قرار گرفته، کتاب nlp در 21 روز نوشته هری آلدر است. این کتاب در 21 فصل به ارائه قوانین و تکنیک های مختلف علم ان ال پی می پردازد.

فصل1: مردم چگونه گذران می کنند؟
فصل2: چگونه به هدف خود دست یابیم؟
فصل3: شناخت هواسته های واقعی ذهن
فصل4: آیین دوستیابی
فصل 5: روشهای برقراری ارتباط موثر
فصل6: درک دنیایی که به شما تعلق دارد
فصل7: قدرت زبان
فصل8: زبان مبهم
فصل9: دنیای خود را متحول کنید
فصل10: به جزئیات بپردازیم

فصل11: روزی بود و روزگاری
فصل12: دستیابی به یک چشم انداز دیگر
فصل13: چگونه قدرت زمان را رام کنم؟
فصل14: چگونه آنچه را می خواهید به دست آورید؟
فصل15: کلید توفق فردی
فصل16: راهبرد موفقیت
فصل17: اگر کسی می تواند موفق شود من هم میتوانم
فصل18: همه چیز در تغییر است.
فصل19: توفق آنی
فصل20: غلبه بر احساسات منفی
فصل21: تفکر در چهارچوب های ذهنی

کتاب زمانی برای تغییر

کتاب زمانی برای تغییر با تالیف سجاد زمانی نیز یکی از منابع مفید در زمینه آموزش ان ال پی است. در این کتاب 14 تکنیک کاربردی علم nlp و تجارب نویسنده از دوره های و کلاس های آموزشی ارائه شده است. این کتاب در 6 فصل به نحوه شکل گیری عادت ها و باورهای جدید از طریق مسیرهای عصبی و همچنین نحوه هدفگذاری پرداخته است.

کتاب زمانی برای تغییر
کتاب زمانی برای تغییر

قوانین و پیش فرض های NLP

قانون اول: در ورای هریک از رفتارهای ما یک نیت خیر و سازنده نهفته است

یکی از قوانین اصلی ان ال پی به نیت ضمیر ناخودآگاه می پردازد. بر طبق این پیش فرض اگر بتوانیم نیت خیر ذهن را در عادات و رفتاری مختلف کشف کنیم، دیگر همانند گذشته از ترس، استرس، فوبیا و افسردگی فرار نمی کنیم زیرا می دانیم این بیماری ها به ما نشان می دهند که جنبه ای از زندگی ما دچار اختلال شده است و نیاز به بازنگری دارد.

قانون دوم: شکست وجود ندارد، تنها نتایج فرق می کنند
بسیاری از انسان ها توانایی مقابله با مشکلات را ندارند و به محض اینکه در راه هدف شکست می خورند، آنرا کنار می گذارند و به منطقه امن ذهنی باز می گردند. اما انسان های موفق هر شکست را یک تجربه در نظر می گیرند و از آن درس می گیرند. طبق این قانون هریک از ما باید شکست هایی را تجربه کنیم تا در آن زمینه به موفقیت های بزرگ برسیم. آنتونی رابینز در این مورد می گوید: هنگامی که کودکان راه رفتن ار آغاز می کنند، باوجود اینکه بارها زمین می خورند اما ناامید نمیشوند و به راه خود ادامه می دهند اما در بزرگسالی دچار درماندگی آموخته شده می شوند و نمتوانند به رویاهای خد برسند.

بنابراین به استقبال شکست های کوچک بروید تا برای شکست های بزرگ آماده شوید و بدانید ریسک های بزرگ در زندگی ما را به موفقیت می رسانند. مخترعین بزرگ مانند برادران رایت و ادیسون هیچگاه از شکست ها ناامید شدند و پس از هر شکستی خود را برای ادامه راه آماده می کردند. اگر شما هم جزء افرادی هستید که با اولین شکست ناامید می شوید و باخود می گویید که من به درد این کار نمی خورم، باید در افکار خود تجدید نظر کنید.

قانون سوم: همه انسان ها منابع لازم برای تغییر را دارند
اگر فکر می کنید که انسان های ثروتمند و موفق دارای استعداد عجیبی هستند و یا بسیار خوش شانس هستند، این قانون به شما نشان می دهد که شما هم منابع و توانایی های کافی برای تغییر را دارید و کافیست آنها را کشف و به کار گیرید.

آموزش NLP

دانلود فایل صوتی nlp

ارتباط موثر با NLP

بطور کلی در روش ان ال پی 4 تیپ شخصیتی یا کانال ادراکی وجود دارد که در ادامه به برخی از آنها می پردازیم. با استفاده از این موارد می توانید در چند دقیقه به یک ارتباط عالی و موثر دست یابید.

تکنیک عشق ان ال پی

1- افراد دیداری
افرادی که دارای کانال ادراکی دیداری هستند، توانایی خوبی در بیادآوری خاطرات و تصاویر گذشته دارند. این افراد حرکات و پردازش ذهنی بالایی دارند و تمایل دارند اطلاعات را از طریق قوه دیداری خود جمع آوری کنند. افراد دیداری از تکیه کلام های زیر برای توصیف احساسات خود استفاده می کنند: از دیدگاه من، چهره ات آشناست، آینده روشن است، به امید دیدار و…

2- افراد شنیداری
دسته دوم افراد شنیداری یا صمعی هستند که اطلاعات را از طریق شنیدن پردازش میکنند. تیپ شخصیتی شنیداری به لحن، سرعت کلام و تحسین و انتقاد شما بسیار حساس هستند و به رک گویی معروفند. آنها مکالمات تلفنی تقریبا طولانی دارند و در هنگام صحبت از جزئیات زیادی استفاده می کنند. آنها از جملات زیر در ارتباطات خود به وفور استفاده می کنند:
صدایت برایم آشناست، هنوز صدایش در گوشم می پیچد، زنگ صدایت را دوست دارم، لحن مناسبی داری و…

3- افراد حسی
دسته سوم به افراد لمسی می پردازد. افراد حسی حرکات و واکنش های کندتری نسبت به سایر تیپ ها دارند. آنها به روش خود کارها را انجام میدهند بنابراین در مواجه با آنها از فشار کاری و تعجیل در انجام کارها اجتناب کنید. افراد حسی در کار تیمی بسیار خوب عمل می کنند. آنها ترجیح می دهند با افراد محدودی ارتباط داشته باشند و در ارتباطات اول کمی محتاط تر عمل می کنند.
عمده جملاتی که در ارتباطات روزانه استفاده می کنند بدین شرح است: احساس می کنم، تو انسان سرسختی هستی، او ارتباط گرمی با اطرافیان دارد و….

4- افراد دیجیتال منطقی
دسته آخر مربطو به افراد منطقی است. آنها در هر تصمیم گیری به منطقی بودن آن توجه می کنند و ار اتخاذ تصمیمات احساسی خودداری می کنند. آنها از جملات زیر برای نشان دادن احساسات خود استفاده می کنند: از نظر من منطقی است، باید برنامه ریزی کنم، از نظر من و….

ثبت نام دوره بین المللی NLP

یکی از خدمات خانه NLP ایران برگزاری دوره های استاندارد ان ال پی و مهندسی ذهن در سازمان ها و شهرهای مختلف طبق سرفصلهای آکادمی جهانی می باشد. خانه ان ال پی با مدیریت سجاد زمانی مستر ترینر بین المللی با سابقه برگزاری دوره های ان ال پی در تهران، شیراز، اهواز، اصفهان، کرج، یزد، تبریز و میباشد.

برای شرکت در دوره جامع ان ال پی به لینک زیر مراجعه کنید:

دوره آموزش NLP

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://sajadzamani.com/?p=3207
اشتراک گذاری:
سجاد زمانی
من سجاد زمانی هستم مستر ترینر NLP و مدرس توسعه فردی و سازمانی قصد دارم در این سایت مطالب آموزشی را با روش ان ال پی طبق استانداردهای آکادمی و انجمن های جهانی ارائه کنم.
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد ان ال پی NLP چیست و چه کاربردی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.