0
0

چگونه خاطرات بد را فراموش کنیم؟

2103 بازدید
فراموشی خاطرات بد
5/5 - (9 امتیاز)

آیا شما هم از مرور خاطرات بد و ناگوار مانند مرگ عزیزان، جدایی همسر و حوادث رانندگی رنج می برید؟ چطور و چگونه در مواجه با خاطرات بد عمل می کنید؟ امروزه تکنیک های مفید روانشناسی مانند هیپنوتیزم درمانی، مواجه سازی با NLP و روانکاوی در دنیا وجود دارد که به ما کمک می کند تا بتوانیم اثرات خاطرات تلخ کودکی و بزرگسالی را فراموش کنیم. ما قصد داریم در این مقاله به یکی از بهترین روش های حذف خاطرات بد توسط استاد سجاد زمانی بپردازیم. این تکنیک با اقتباس از علم NLP به فرد کمک می کند تا قدرت مواجه با خاطرات ناگوار را پیدا کند و تصاویر ذهنی خود را تغییر دهد.

ریچارد بندلر در نظریه nlp باور دارد هریک از رفتارهای ما چه مثبت و چه منفی، نوعی یادگیری هستند و ذهن ما به سرعت مطالب را یاد می گیرد. بنابراین اگر در چند ثانیه چیزی بنام ترس و خاطرات بد در ذهن ما ثبت می شود، چرا باید برای درمان آن ماهها و سالها وقت گذاشت؟
او پس از این نظریه، روش فراموشی سریع خاطرات بد را ابدا نمود. در این روش فرد با شبیه سازی ذهنی شرایط، تصاویر ذهنی آزار دهنده را تغییر می دهد و بجای آن تصاویر خوشایند را جایگزین می کند. در اکثر مواقع درمان در یک یا دوجلسه کامل می شود و فرد همانند گذشته با مرور خاطره بد، ناراحت و مضطرب نیم شود. البته اثربخشی تکنیک به نوع خاطره، همکاری و پذیرش بیمار و مهارت مربی بستگی دارد.

چطور خاطرات بد را از ذهن پاک کنیم؟

فرقی ندارد که شما یک خاطره طلاق و جدایی را در ذهن حمل کنید و یا خاطره تصادف یا جنگ و… در هر صورت باید بتوانید تصاویر ذهنی خود را تغییر دهید. بسیاری از افراد را می بینم که پس از سالها هنوز یک خاطره ناگوار را مرور می کنند و باعث آزار خود و دیگران می شوند. آنها می گویند واقعا نمی توانم فلانی را ببخشم و دائما در جلوی چشم من است. در واقع ما با مرور خاطرات بد خودآزاری انجام می دهیم و هیچگاه نمی توانیم به آرامش برسیم. اما راه حل چیست؟

کدهای ذهنی را تغییر دهید

واقعیت این است که ذهن ما بوسیله کدهای مختلف که از طریق سیستم عصبی منتقل میشود، رمزنگاری می شود. جالب است بدانید زبان ذهن ما احساس و تکرار یک رفتار است. هنگامی که فرد احساس بسیار منفی یا مثبت را تجربه میکند، یک مسیر عصبی مطابق با آن در ذهن شکل می گیرد و با مرور آن، مسیر عصبی ضخیم تر می شود. بنابراین اگر یک خاطره شک آور در ذهن شما حک شده است، با مرور آن هیچگاه نمی توانید از شر آن رهایی یابید بلکه باید مسیر عصبی را تغییر دهید.

یکی از رههای مقابل با افکار مزاحم این است که به محض مرور خاطره به یک خاطره لذتبخش فکر کنید. تکنیکی در روانشناسی وجو دارد بنام EMDR که در ان بوسیله تغییر حرکت چسم ها به طرفین، روند فکر کردن ذهن را در لحظه می توان تغییر داد. هنگامی که به یک سمت خیره شده اید و در حال تجسم خاطره ناخوشایند هستید، به سرعت چشمان خود را به چپ و راست و بالا و پایین حرکت دهید. برای انجام این کار می توانید دست خود را دراز کنید و در روبروی خود قرار دهید. سپس آنرا در خلاف عقربه های ساعت بچرخانید و چشم ها را همراه با آن حرکت دهید. در این حالت با تغییر جایگاه ادارکی خاطره در نمکره های مغز در روزهای بعد خواهید دید این خاطرات اثرات ناخوشایند خود را از دست داده اند.

تکنیک NLP در حذف خاطرات ناگوار

روش جدید ان ال پی یکی از بهترین راههای غلبه بر خاطرات بد می باشد. در این روش ابتدا فرد به کمک مربی به زمان شکل گیری خاطره بد مانند صحنه تصادف، مرگ عزیزان، خاطره طلاق و جدایی و… می رود. این اتفاق بصورت ذهنی در خط زمانی فردی (timeline) رخ می دهد. در این روش ابتدا فرد در حالت آلفا قرار می گیرد و پیام های هیپنوتیزمی توسط مربی به وی القاء می شود. سپس در یک خط او را بصورت ذهنی به گذشته می برد. شاید فردی در کودکی خود دچار آزار و اذیت شده است و یا در بزرگسالی شاهد صحنه های تخلی بوده است. در این شرایط ذهن او مدام این فیلم ناخوشاید را مرور می کند و فرد نمی تواند از دام افکار منفی رهایی یابد.

در ادامه شما را با یکی از تجارب خود در دوره آموزش ان ال پی آشنا می کنم. یکی از شرکت کنندگان دوره یک خاطره بسیار ناگوار را سالها باخود حمل میکرد و هربار که آنرا مرور می کرد، دچار استرس و ناراحتی زیادی می شد. او در دوران کودکی شاهد تصادفی بود که در آن اعضای خانواده اش به شدت آسیب دیده بودند. او مدام باخود می گفت که این اتفاق هر روز همانند یک فیلم وحشتناک از جلوی چشمم رد میشود و هر روز با من است. از او خواستم میزان شدت خاطره را بگوید. از اینرو خواستم عددی بین 1 تا 10 را مشخص کند. عدد 1 بیانگر شدت کم و عدد 10 بیانگر شدت بالای خاطره بد بود. او عدد 10 را انتخاب کرد.

در روش ان ال پی با پرسیدن سئوالات مختلف، فرد را در شرایط مواجه سازی با خاطره قرار می دهیم. بنابراین از او خواستم بصورت ذهنی به زمانی سفر کند که حادثه رخ داده است. او در ابتدا مقاومت زیادی داشت و از این کار سر باز می زد زیرا هربار که به آن خاطره فکر می کرد، دچار حمله های عصبی میشد. ذهن ما بگونه ای طراحی شده است که با مواجه شدن در یک خاطره میتواند آنرا خوشایند کند اما اغلب افراد این را نمی دانند و ترجیح میدهند در زمان مرور خاطره بد به کارهای دیگر سرگرم شوند. این یک نوع فرار به جلو است و هیچگاه نمی تواند موثر واقع شود. بنابراین ما در روش ان ال پی به فرد فرصت رویارویی با مشکلات را می دهیم تا یکبار برای همیشه با گذشته ناخوب خود ملاقات کند.

چگونه خاطرات بد را از ذهن پاک کنیم
چگونه خاطرات بد را از ذهن پاک کنیم؟

چطور اثرات خاطره کودکی از بین رفت؟

1- سرانجام وارد تمرین مواجه سازی شدیم. او گفت خاطره مربوط به چند سال قبل است. از او خواستم فاصله تصویر از خود را بگوید. او گفت درست در جلوی چشمم است. به او گفتم به اندازه دو الی سه متر تصویر را از خود دور کن. سپس به شفافیت و رنگ آن پرداختیم و از او خواستم تصویر آنرا سیاه و سفید، دور و دو بعدی کند. کم کم چهره او رنگ از دست رفته را بازیافت و تنفسش آرامتر شد. ذهن او نسبت به خودرو و حتی صدای ترمز شرطی شده بود و با یادآوری خاطره به شدت مضطرب میشد. در این حال شروع به شرطی سازی مثبت کردم و او به مرور توانست خاطره را در ذهن مرور کند.

2- یکی از کارهایی که در این مواقع باید انجام داد این است که فرد از دیدگاه ناظر به موضوع نگاه کند. به این عمل در nlp دگر احساس شدن می گویند. بدین ترتیب که فرد باید تصور کند در حال دیدن فیلم شخص دیگری است. بسیاری از ما خاطرات ناگوار و مشکلات را بصورت “خود احساس” مرور می کنیم بدین معنی که خودمان درون تصویر هستیم و از دریچه چشم ها به آن نگاه می کنیم. اما اگر بتوانیم در این مواقع دگر احساس شویم و همانند دیدن یک فیلم به این مسئله نگاه کنیم، از شدت آزاردهندگی خاطره کاسته می شود.
بطور مثال اگر خاطره تصادف شما را آزار می دهد، تصور کنید در حال دیدن فیلم خود هستید. در این حالت بعنوان یک شخص سوم ارتباط احساسی شما با خاطره کمتر خواهد شد. گویی در حال دیدن فیلم دیگران هستید.

3- در مرحله بعد باید تصویر خاطره را خوشایند و طنز گونه کرد. از او خواستم تا یک آهنگ شاد را تجسم کند و در حین مرور خاطره بارها آنرا در ذهن پخش کند. او به محض آنکه به تصویر بد فکر می کرد، آهنگ شاد را زمزمه می کرد و کم کم خنده به لبان او می نشست و این نشانه خوبی بود برای اثربخشی تکنیک. در واقع ما به فرد کمک کردیم بتواند ذهن خود را شرطی سازی مثبت کند.

با مرور کردن این تمرین ذهنی پس از 2 روز او توانست بر خاطرات بد خود غلبه کند و شدت خاطرات را از 10 به 3 برساند. شما نیز تمرین های ارائه شده در 2 ویدئوی موجود در این مقاله را به مدت 2 روز اجرا کنید تا مسیرهای جدید عصبی در ذهن شما شکل بگیرد. سپس با معجزه تکنیک های ان ال پی آشنا خواهید شد. البته برای آموزش کامل این تکنیک ها نیاز است که در دوره آموزش ان ال پی که در پایین صفحه است مراجعه کنید.

دعا برای فراموشی خاطرات بد

یکی از دیدگاه های مفید برای تحمل رنج خاطرات بد این است که به قدرت خداوند و کائنات تکیه کنیم. در بسیاری از احادیث دینی خواندن برخی ادعیه در موقع نماز صبح توصیه شده است. همچنین خواندن سوره الرحمن و دعایی که از سوی شیخ بهایی توصیه شده است نیز میتواند مفید باشد:
اللهم الرزقنی فهم البیین و حفظ المرسلین و الهم الملائکته المقربین آمین یا رب العالمین

هنگامی که ضمیر ناخودآگاه را به سیستم هوشمند جهان وصل می کنیم و روزانه به مدت چند دقیقه مدیتیشن و مراقبه انجام می دهیم، بطور ناهوشیار بسیاری از افکار مزاحم و خاطرات تلخ گذشته کمرنگ می شوند. پیشنهاد می شود در مکانی خلوت و تاریک شمعی روشن کنید و در حین اینکه خاطرات تلخ گذشته را مرور می کنید، با خدای خود راز و نیاز کنید و از قدرت مطلق جهان بخواهید تا به شما کمک کند. همیچنین میتوانید از ذکر زیر بعنوان مراقبه استفاده کنید:

درود و سپاس بر خداوند متعال و فرشتگان درگاهش… خداوندا به من قدرت رویارویی با مشکلات را اعطا فرما…

من در هر لحظه خود را در ارتباط با منبع حقیقی جهان می بینم و از تو می خواهم قدرتی به من دهی تا بتوانم آرامش را درک کنم. من در حال جذب آرامش هستم و هر لحظه خود را در حال ارتباط با ارتعاش مثبت می بینم.
من می دانم که سیستم هوشمند هستی مشکلات را رفع خواهد کرد. نیک می دانم در هر مشکلی مصلحت و خیری نهفته است. پس به من قدرت درک پیام های پنهان در هریک از مشکلات و روان رنجوری ها را عطا فرما….

شرکت در دوره آموزش NLP

پیشنهاد ویژه:
برای شرکت در دوره رهایی از خاطرات بد با روش ان ال پی می توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://sajadzamani.com/?p=3312
اشتراک گذاری:
سجاد زمانی
من سجاد زمانی هستم مستر ترینر NLP و مدرس توسعه فردی و سازمانی قصد دارم در این سایت مطالب آموزشی را با روش ان ال پی طبق استانداردهای آکادمی و انجمن های جهانی ارائه کنم.
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد چگونه خاطرات بد را فراموش کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.