0
0

آموزش تکنیک های NLP

3927 بازدید
آموزش تکنیک nlp
5/5 - (12 امتیاز)

در این مقاله قصد داریم به آموزش بهترین تکنیک های NLP بپردازیم. روش ان ال پی علم جدیدی است که در تمام دنیا طرفداران زیادی پیدا کرده است. در این مقاله به معرفی تکنیک های رفع افسردگی، حذف خاطرات بد، ایجاد ارتباط موثر با دیگران و چگونگی کنترل استرس و اضطراب خواهیم پرداخت. در طی سالیان مختلف که به برگزاری دوره های آموزش رشته nlp در تهران، کرج، شیراز، اصفهان، مشهد و… داشته ایم، همواره چند دغدغه بزرگ در میان شرکت کنندگان دیده می شود. آنها سالهاست از وجود خاطرات بد، اضطراب و استرس شدید، افکار مزاحم و ترس رنج می برند اما هیچ راه موثری برای رهایی از این شرایط پیدا نمی کنند.

یک راز بزرگ
در دوره های مهندسی ذهن، بر اساس نقشه ذهنی هر فرد یک راه حل منحصر به فرد ارائه می گردد. بسیاری از تکنیک های nlp بر اساس توانایی های شرکت کنندگان طراحی می شوند و این راز موفقیت روش ان ال پی است. در آموزش تکنیک های NLP همواره سعی می شود با استفاده از تغییر عادات، باور ها و ارتباط با ضمیر ناخودآگاه، یک تغییر عمیق و اثرگذار بر روی فرد گذاشت.
بسیاری از شرکت کنندگان پس از 2 الی 3 جلسه بخوبی با بسیاری از برنامه های ذهنی (باورها) آشنا می شوند و با ابزارهایی که در اختیار آنها قرار می گیرد، می توانند رفتار و عادات جدید در خود ایجاد کنند.

ان ال پی چیست

ان ال پی چیست؟

همانطور که در مطالب گذشته گفتیم، ان ال پی روشی است که در آن از طریق تغییر الگوهای ذهنی می توان به نتایج دلخواه رسید. در این روش سه مولفه سیستم عصبی – زبان و ساختارمند کردن ذهن دست به دست هم داده اند تا بتوانند رفتار جدید در ما ایجاد کنند.

یک تعریف جالب از داستان nlp وجود دارد که به سادگی عملکرد این روش نسبت به روش های دیگر را شرح می دهد. صاحب یک کشتی بخار که موتور آن دچار خرابی شده بود، از یک مهندس مکانیک دعوت کرد تا آنرا تعمیر کند. او پس از بازرسی موتورخانه و شنیدن صحبت های خدمه کشتی، به بررسی لوله های تاسیسات پرداخت و سپس با یک چکش ضربه ای به یک شیر قرمز رنگ زد. در این لحظه موتور شروع به کار کرد و او در پی کار خود رفت.

صبح روز بعد هنگامی که صاحب کشتی یک صورتحساب 1000 دلاری دریافت کرد بسیار متعجب شد و باخود گفت: او فقط یک ضربه کوچک به شیر زد. این مقدار دستمزد ناعادلانه است. از او خواست تا ریز هزینه ها را برای او ارسال کند و با این جمله مواجه شد:
بابت زدن ضربه 1 دلار
هزینه دانستن جای ضربه 999 دلار


این تفاوت روش ان ال پی با سایر روش های توسعه فردی است. در این روش فرد بوسیله تمرین های ذهنی که توسط مربی ارائه می شود، با بخش های درونی ارتباط برقرار می کند و به بهترین نتایج می رسد. در این روش با استفاده از تکنیک های مختلف، به نقش ضمیر ناخودآگاه در بروز مشکل می رسیم و سیستم عصبی ذهن را مجددا برنامه ریزی می کنیم.

کاربرد روش ان ال پی چیست؟
– درمان فوبیا (ترس از تاریکی، ترس از حیوانات، ترس از سخنرانی در جمع، ترس از ارتفاع و…)
– حذف خاطرات بد

– افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس
– برقراری ارتباط موثر
– کشف رسالت فردی و هدف گذاری شخصی

– یافتن ارزش های فردی
– ترک عادات نامطلوب و درمان وسواس
– خود هیپنوتیزم و ریلکسیشن

چگونه با تکنیک NLP خاطرات بد را فراموش کنیم؟

همه ما حداقل یک خاطره بد در ذهن داریم که مرور کردن آن باعث رنجش می شود. خاطرات بد همانند یک فیلم ناخوشایند هستند که دائما در ذهن ما پخش می شوند و توان ادامه راه را از ما می گیرند اما نگران نباشید در این تمرین nlp به یکی از راههای کنترل احساسات ناخوشایند می پردازیم.

هنگامی که خاطرات ناگوار مانند جدایی، صحنه تصادف، مرگ عزیزان و… را مرور می کنید، چه حسی در شما شکل می گیرد؟ چگونه سعی می کنید این حس ناخوشایند را از بین ببرید؟ برخی از افراد می گویند ما خود را با کارهای دیگر مانند خرید، گفتگو با دوستان، غذا خوردن و… سرگرم می کنیم و برخی دیگر به انواع اعتیاد و داروها اشاره می کنند تا از این حس بد رهایی یابند اما خبر بد این است مادامی که به ریشه مشکلات خود نپردازیم، هر روز بزرگتر و قویتر از قبل می شوند.

خاطره خیانت از ذهنم بیرون نمی رود
در یکی از سمینارهایی که در مشهد داشتم، یکی از شرکت کنندگان برای حضور در تمرین کمرنگ کردن خاطرات بد اعلام آمادگی کرد. او خانمی میانسال بود که نمی توانست این خاطره را فراموش کند و می گفت: این تصویر دائما در جلوی چشمانم است و فیلم آن دائما در حال تکرار است.

فرآیندی که در اجرای تکنیک های nlp به آن می پردازیم، رجوع به زمان تشکیل خاطره و تغییر تصاویر ذهنی افراد است. در این شرایط در ذهن فرد یک مسیر عصبی جدید ساخته می شود و بجای رجوع به خاطره اول، خاطره دوم در ذهن او اجرا میشود. ریچارد بندلر و جان گریندر برای اولین بار در دهه 70 میلادی به ابداع این تکنیک پرداختند و از آن زمان بسیاری از روانشناسان و مشاوران به استفاده از آن پرداخته اند.

بپردازیم به ادامه تکنیک. ایشان خاطره خیانت را در چند قدمی خود می دید و می گفت در اکثر اتفاقات روزانه بصورت ناخودآکاه توجهم به آن جلب می شود و تا لحظاتی حالم را به شدت بد می کند. به او گفتم بیایید یک تمرین ذهنی را باهم انجام بدهیم.
از او خواستم به زمان تشکیل شدن آن خاطره رجوع کند و خود را در فیلم ببیند. او خود را از دور مشاهده می کرد که در حال واکنش به آن اتفاق است. در چنین حالتی سعی می کنیم فرد را از اتفاق خارج کنیم و یا تصاویر ذهنی را خوشایند کنیم. او با تمرین های ذهنی که در فیلم مشاهده می کنید توانست به نتایج خوبی دست یابد.

بطور مثلا اگر شما در گذشته توسط یک سگ مورد حمله قرار گرفته باشید، پس از سالها نیز نسبت به همان حیوان و محل دچار ترس و وحشت خواهید بود. در این شرایط می توان با تغییر پیشینه ذهنی و شرطی سازی مثبت، ترس شما را به شدت کاهش داد.

چگونه خاطره بد را فراموش کنیم؟
1- به یکی از خاطرات بد خود در گذشته فکر کنید که انرژی زیادی از شما می گیرد. تمام جزئیات این خاطره همچون زمان وقوع، تصاویر و صداها را بازسازی کنید. شاید این کار کمی آزار دهنده باشد اما تنها راه کنترل افکار منفی، روبرو شدن با آنهاست.

2- تصاویر را در یک قاب قرار دهید و بارها آنرا تماشا کنید. سپس سعی کنید از قاب خارج شوید و همانند جلوه های سینمایی در هوا شناور شوید و از قاب خارج شوید. در همین حین به خاطره که در پشت سر شماست نگاه کنید که در حال دور شدن از آن هستید.
3- حالا قاب این تصویر را از خود دور کنید و همانند یک تماشاگر به آن بنگرید انگار برای فرد دیگری اتفاق افتاده است. این تصویر را سیاه و سقید کنید و تمام رنگ های آنرا محو کنید.

4- در این مرحله باید تصویر را آنقدر کوچک کنید که به اندازه یک تکه کاغذ شود. هنگامی که آنرا دهها برابر کوچک می کنید، همانند گذشته شما را آزار نیم دهد و از شدت آن کاسته می شود.
5- مراحل 1 تا 4 را به مدت یک هفته و روزانه 4 بار تکرار کنید تا مسیر عصبی جدید در ذهن شما تشکیل شود. در روزهای بعد با یادآوری این خاطره ناگوار خواهید دید تصویری محو از آن بیاد می آورید و بدین شکل آنرا تحت کنترل خود خواهید داشت.

چگونه با روش NLP استرس را کنترل کنیم؟

در آموزش تکنیک دوم به یکی از بهترین تکنیک های nlp جهت کنترل استرس و اضطراب می پردازیم. همه ما انسان ها حداقل چندین بار استرس و اضطراب را در زندگی خود تجربه کرده اسم. زمانی که دچار استرس می شویم گردش خون در بدن ما مختل می شود و ماهیچه ها دچار گرفتگی میشوند. به زحمت نفس می کشیم و عکلکرد مغز به پایین ترین حد خود می رسد. همه این موارد به دلیل عملکرد طبیعی بدن است تا آمادگی خود را برای واکنش سریع حفظ کند. همچنین در مواردی مانند هدف گذاری نیز اضطراب زیادی را تجربه می کنیم زیرا ذهن از روتین همیشگی خود خارج شده و قدم در دنیای جدیدی گذاشته است.

علائم استرس
– اختلال در سیستم دستگاه گوارشی
– انقباض عظلات بدن
– عدم تمرکز در کارها
– بروز بیماری های روان تنی مانند میگرن، درد معده و…
– نیمه کاره رها کردن کارها

آژیر را خاموش کن
در مغز ما یک بخش مهم به نام آمیگدال وجود دارد که مسئول حفظ آمادگی و هشدار است. هنگامی که مغز ما یک عامل خارجی غیر عادی را شناسایی کند، سیستم هشدار دهی آن فعال می شود و به تمام اندام های بدن فرمان آماده باش می دهد. در این شرایط تنفس ما تندتر می شود و ضربان قلب افزایش میابد. این شرایط همانند روشن شدن آژیر آمبولانس در جاده است که به بقیه رانندگان هشدار می دهد تا از سر راه کنار بروند.

حال اگر این آژیر دائما روشن باشد، همانند گذشته توجه کسی را به خود جلب نمی کند. در بدن ما هم اگر سیستم آمیگدال دائما پیام استرس و هشیاری صادر کند، بدن ما واکنشی به آن نشان نمی دهد و به آن اضطراب و استرس خو می کند. اغلب انسان ها دارای یک اضطراب همیشگی هستند که از بودن آنهم چندان ناراضی نیستند زیرا بدون آن نمی توانند زندگی کنند.

تفاوت استرس و اضطراب چیست؟

اغلب ما تفاوتی بین اضطراب و استرس قائل نیستیم و هنگامی که یک حس دلشوره همراه با ابهام را تجربه می کنیم، در اصطلاج می گوییم دچار استرس شده ام. استرس ناشی از یک منبع و اتفاق خارجی است که بصورت مشخص است. مثلا ترس از حیوانات، ترس از سخنرانی و… اما اضطراب ناشی از نگرانی ها و تصورات ما نسبت به یک اتفاق است که در آینده احتمال وقوع آن وجود دارد. بطور مثال نگرانی از آینده فرزندان یا ورشکستگی و خطر جنگ و…

اغلب ما به اضطراب مبتلا هستیم زیرا نمی توانیم افکار خود را به درستی کنترل کنیم. در این تکنیک nlp می آموزیم که چگونه تصویر ذهنی خود را اصلاح کنیم تا از طریق ضمیر ناخودآگاه پیام مناسبی به بدن ارسال کنیم تا در وضعیت عادی قرار بگیرد. اگر قبل از امتحان یا مصاحبه کاری دچار استرس شدیدی می شوید و نمی توانید عملکرد درستی داشته باشید، بدلیل تصاویر ذهنی و برداشت شما نسبت به آن اتفاق است. مثلا اغلب افراد می گویند: ما فرد مقابل را بسیار بزرگ و وحشتناک تصور می کنیم و یا دیگران را شایسته تر از خود می بینیم. در چنین شرایطی عملکرد ما به شدت کاهش میابد. در ادامه به اجرای تکنیک کنترل استرس با روش nlp خواهیم پرداخت.

زمانی استرس زیادی را تجربه می کنیم که تصویری ناخوشایند از اتفاقات آینده در ذهن داریم. اگر بتوانید در تصاویر ذهنی، خود را فردی توانمند ببینید که از عهده کارها بر آمده، طبعا اضطراب کمتری خواهید داشت. اغلب احساسات منفی ناشی از تصورات ماست.

اجرای تکنیک کنترل استرس با NLP

1- در قدم اول به زمانی فکر کنید که دچار استرس شدیدی شده اید و عملکرد شما به پایین ترین حد رسیده است. در این شرایط چه اتفاقی در بدن شما رخ می دهد؟ چه حسی دارید؟ بسیاری از مردم می گویند یک حس دلشوره و تلاطم در بدن حس می کنم ” انگار تو دلم رخت می شورند”. برخی افراد هم دچار اختلالات دستگاه گوارشی می شوند و یا دچار یبوست می شوند. این حس را در بدن خود شناسایی کنید. د کدام نقطه بدن بیشتر آنرا حس می کنید؟ در شکم؟ در قفسه سینه و یا سر خود آنرا حس می کنید؟

2- اگر این حس بد را درون شکم یا قفسه سینه خود حس می کنید، لطفا جهت و اندازه تلاطم را تجسم کنید. آیا این حس در حال چرخش است و یا به سمت بالا و پایین حرکت می کند؟ برای تصور بهتر، چند لحظه چشمان خود را ببندید و با حرکت دست جهت حرکت را توصیف کنید. آیا چرخش بصورت دایره ای و در جهت عقربه های ساعت است یا بر خلاف عقربه های ساعت است؟ آیا آنرا از بالا به پایین تجسم می کنید یا از پایین به بالا؟

3- حالا سرعت چرخش آنرا چندین برابر کنید. آیا استرس بیشتری را تجربه می کنید؟ حالا سرعت حرکت آنرا کمتر کنید و به یک دهم حالت قبل برسانید. آیا آرامش بیشتری را در خود حس می کنید؟ حتی می توانید حرکت آنرا برعکس کنید. این تمرین به ما نشان می دهد اغلب احساسات بد ناشی از تصورات ماست بنابراین اگر حس خوبی را تجربه کردید، بدانید تکنیک را به درستی انجام دادید. از آنجایی که ضمبر ناخودآگاه هدایت احساسات درونی ما را به عهده دارد، لذا با تکرار می توانید رفتار جدیدی در خود ایجاد و تثبیت کنید.

آموزش-nlp

مدیریت احساسات با تکنیک NLP

در ادامه آموزش تکنیک های nlp به نحوه کنترل احساسات و هیجانات می پردازیم. حتما شما هم در موقعیت هایی قرار گرفته اید که تمایلی به شرکت در میهمانی ها و جمع دوستان نداشته ولی مجبور شده اید تا در آن حضور یابد. یا برای مصاحبه کاری دچار استرس شدید شده اید و یا در یک سخنرانی رسمی تمام موضوعات را از خاطر برده اید. آیا دلیل کاهش عملکرد خود را می دانید؟

ذهن همه ما انسان ها نسبت به افراد و موقعیت های مختلف شرطی شده است و با قرار گیری در آن موقعیت خاص دچار استرس، خشم، شادی و… می شویم. در این تکنیک nlp می آموزید چگونه ذهن خود را مجددا شرطی کنید و کلید افزایش اعتماد به نفس و شادی را در ذهن خود نصب کنید.

شرطی سازی ذهن چیست؟
اگر عملکرد ورزشکاران حرفه ای را بررسی کنید، آنها چند دقیقه قبل از مسابقه یک فعالیت خاص برای افزایش عملکرد خود انجام می دهند. برخی از ورزشکاران رشته های رزمی از یک بازو بند یا سربند استفاده می کنند. تنیس بازان راکت را به دست خود می کویند و برخی دیگر یک جمله را با صدای بلند ا خود تکرار می کنند که انرژی دوچندان به آنها می دهد.
همچنین کودکان با پوشیدن لباس های قهرمانان سینمایی، انرژی زیادی دریافت می کنند و

آنها دقیقا طبق تکنیک انکرینگ ذهن خود را شرطی سازی می کنند تا در شرایط خاص یک عملکرد خارق العاده از خود بروز دهند. حال ما قصد داریم این تکنیک را برای افزایش میزان اعتماد به نفس شما انجام دهیم.

قدم 1- در ابتدا به بهترین خاطره زندگی خود رجوع کنید. این خاطره می تواند تولد فرزند شما باشد یا روز ازدواج یا هر خاطره ای دیگر. مهم این است زمانی که به آن فکر می کنید خنده بر روی لبانتان بنشیند و تمام وجودتان مملو از شادی باشد.
لطفا به تمام جزئیات آن خاطره توجه کنید. چه افرادی در آن خاطره در کنار شما بودند؟ چه صداهایی در اطراف شما شنیده میشد؟ چه حسی برای شما تداعی می شود؟ همه این عوامل را در مدت چند ثانیه مرور کنید تا احساس نشاط آن خاطره مجددا برای شما زنده شود. اگر خاطره خوشایندی ندارید، می توانید هم اکنون آنرا در ذهن خود بسازید. از قوه خلاقیت خود استفاده کنید و یک خاطره عالی در ذهن خود بسازید.

قدم 2: با شدت گرفتن این خاطره، بخشی از بدن خود مانند مشت دست، فشردن انگشت ها روی هم و.. را انجام دهید. همانطور که گفتیم مانند ورزشکاران حرفه ای بخشی از بدن خود را برای تداعی حس خوب فشار دهید تا نشانه گذاری و شرطی سازی انجام شود. این کار را به مدت یک هفته و روزانه چندبار انجام دهید تا ذهن شما نسبت به این حرکت شرطی شود.

شرطی سازی ذهن

قدم 3: حتی میتوانید روی هر یک از این وضعیت ها یک اسم بگذارید. مثلا هنگامی که دست خود را مشت می کنید، با خود بگویید اکنون در وضعیت اعتماد به نفس یا شادی هستم. در روزهای آینده با تکرار این کار، شما یک کلید در ذهن خود ایجاد کرده اید که به محض زدن آن، احساس شادی و اعتماد به نفس در شما زنده می شود.

شاید باخود بگویید چطور می توان ذهن را مجبور کرد که یک احساس خاص را در خود ایجاد کند یا واکنش دلخواه ما را داشته باشد؟ اجازه بدهید این موضوع را با ذکر مثالی شرح دهم. هنگامی که یک عطر خاص به مشام شما می رسد که سالها پیش خاطرات خوبی با آن داشته یاد، آیا بصورت خودآگاه به آن خاطره فکر کردید یا ناخودآگاه؟ قطعا ناخودآگاه و یا زمانی که صدای ترمز شدید یک خودرو به گوش شما میرسد، چه واکنشی در بدن شما ایجاد می شود؟ قطعا در آمادگی کامل قرار می گیرید با خود می گویید شاید یک تصادف شدید رخ داده…

همانطور که در مثال های بالا گفته شد، ذهن شما نسبت به اکثر اتفاقات شرطی شده و بصورت ناخودآگاه واکنسی از خود بروز می دهید که شاید مناسب نباشند. بطور مثال با قرار گیری در مقابل جمع ناگهان استرس تمام وجود شما را می گیرد زیرا در گذشته نسبت به سخنرانی شرطی سازی منفی شده اید.
بنابراین با استفاده از این تکنیک می توانید به ذهن خود یاد دهید که چه انتظاری از آن دارید.

تکنیک ارتباط موثر در NLP

در بخش آخر آموزش تکنیک های NLP به ارتباط موثر و هدایت کخاطب می پردازیم. یکی از تکنیک های مفید nlp در زمینه برقراری ارتباط موثر می باشد. در دوره های آموزش ان ال پی روش های تاثیرگذاری بر ذهن افراد را ارائه می کنیم. همانطور که می دانید همه انسان ها از طریق فیلترهای ذهنی خاصی اطلاعات پیرامون خود را پردازش می کنند. در روش nlp به این فیلترها ” کانال ادراکی” گفته میشود. بر این اسا انسان ها به 4 تیپ شخصیتی دیداری، شنیداری، حسی و منطقی تقسیم بندی میشوند که با شناخت نقاط ضعف و قوت آنها میتوان به یک ارتباط عالی دست یافت.

1- افراد دیداری
افرادی دیداری یا بصری اطلاعات را از طریق دیدن و مشاهده کردن پردازش می کنند و علاقمند هستند دنیای اطراف را از طریق دیدن تجربه کنند. بنابراین برای ارتباط بهتر با آنها بجای تماس تلفنی یا ارسال پیام، بصورت حضوری ارتباط برقرار کنید.
آنها تن صدای بالاتر و سرعت کلام بیشتری نسبت به تیپ های شخصیتی دیگر دارند. در هنگام صحبت با آنها، هیجان بیشتری از خود نشان دهید و ذهن آنها را با گفتن جزئیات خسته نکنید. آنها تصاویر و خاطرات گذشته را بخوبی بیاد می آورند و چهره انسان ها بخوبی در حافظه آنها ضبط می شود. آنها افرادی فعال، توانمند و صریح هستند که در مشاغلی که نیازمند ایده و مدیریت قوی است، به بهترین نحوه ظاهر می شوند.

2- افراد شنیداری
کانال ادراکی دوم مربوط به افراد شنیداری می باشد. افراد شنیداری اطلاعات را از طریق شنیدن جمع آوری می کنند و تمایل دارند با شنیدن مطالب مورد نظر را بیاموزند. آنها دارای حافظه شنیداری قوی هستند و اصوات و ملودی های گذشته با بخوبی بیاد می آورند.
در هنگام ارتباط با آنها از تشویق و تحسین استفاده کنید تا انگیزه بیشتری برای ارتباط پیدا کنند. همچنین در هنگام ارتباط با آنها به نحوه اداء کلمات و سرعت حرف زدن خود توجه داشته باشید زیرا آنها به شدت بر روی لحن و نحوه تکلم مخاطب حساس هستند.

3- افراد حسی
دسته سوم افراد حسی هستند که از طریق حس و لمس کردن با دنیای پیرامون خود ارتباط برقرار می کنند. آنها حرکات و عکس العمل های با تاخیر از خود نشان می دهند. به همین دلیل شاید از طرف دیگران به تنبلی و درونگرایی محکوم شوند. افرادی حسی در کارهای تیمی بسیار موفق عمل می کنند و توانایی تطبیق پذیری بالایی دارند. برای داشتن ارتباط بهتر لا آنها می توانید دست آنها ار به گرمی بفشارید. هیچگاه برای انجام دادن کارهای ناگهانی و تصمیمات آنی آنها را تحت فشار قرار ندهید.

4- افراد دیجیتال منطقی
افرادی منطقی قبل از هرگونه تصمیم گیری به منطقی بودن آن توجه می کنند. اغلب طبق محاسبات و برنامه ریزی پیش می روند و احساسات نقش کمتری در تصمیمات آنها دارد. از اینرو شاید در برخی موارد به سرد و بی عاطفه بودن متهم شوند. در ارتباط با آنها از منابع و علمی بودن مطالب استفاده کنید.
افراد دیجیتال منطقی در جایگاه مدیریت بسیار موفق عمل می کنند و همواره رهبرانی قابل اعتماد هستند اما در ارتباطات عاطفی کمی سرسخت و بیش از حد منطقی هستند که شاید باعث رنجش طرف مقابل شود.

در پایان آموزش تکنیک های NLP از شما می خواهیم در دوره غیر حضوری آموزش جامع ان ال پی شرکت کنید. در این پکیج به آموزش بهترین تکنیک های ان ال پی پرداخته شده است و در 17 جلسه اصول کلی کنترل ذهن، تغییر باور، یافتن اهداف شخصی و…. را خواهید آموخت.

پکیج آموزش NLP

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://sajadzamani.com/?p=1710
اشتراک گذاری:
سجاد زمانی
من سجاد زمانی هستم مستر ترینر NLP و مدرس توسعه فردی و سازمانی قصد دارم در این سایت مطالب آموزشی را با روش ان ال پی طبق استانداردهای آکادمی و انجمن های جهانی ارائه کنم.
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد آموزش تکنیک های NLP

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.