0
0

کتاب ان ال پی در 21 روز

2506 بازدید
کتاب ان ال پی در 21 روز
5/5 - (6 امتیاز)

کتاب ان ال پی در 21 روز یکی از منابع مفید در زمینه آموزش nlp می باشد. در این کتاب هری آدلر و بریل هیتر در 21 فصل به 21 پیش فرض و قانون کلی روش nlp پرداخته اند. در سالهای اخیر روش ان ال پی از استقبال زیادی در بین مردم مواجه شده و کتاب های مفید در این زمینه منتشر شده است. کتاب های مفیدی چون لاغری با nlp ، کتاب ان ال پی و ایجاد تغییرات سریع فردی و… در این مقاله بطور خلاصه به تکنیک های ارائه شده در این کتاب خواهیم پرداخت.

کاربرد روش ان ال پی چیست؟

قبل از اینکه به خلاصه کتاب ان ال پی در 21 روز بپردازیم، اجازه بدهید بطور خلاصه بگوییم که روش NLP چیست و چه کاربردی در زندگی ما دارد؟ علم ان ال پی از سال 1974 توسط ریچارد بندلر و جان گریندر با طرح این سئوال که انسان های موفق چگونه می اندیشند و چگونه می توان از استراتژی فکری آنها الگوبرداری کرد، ان ال پی را به دنیا معرفی کردند. ان ال پی در موارد زیر به شما یاری می رساند:

برقراری ارتباط موثر
کسب یک نگرش ذهنی سازنده
همسو کردن ارزش ها و باورهای خویش با اهداف
غلبه بر خاطرات ناگوار
ایجاد حس اعتماد به نفس
افزایش حس هدفمندی در زندگی
یافتن روش های خلاق برای حل مسئله

به کمک ان.ال.پی خواهید توانست سریع تر از قبل به اهداف شخصی خود دست یابید. به بیان دیگر در انجام کارهای مورد علاقه دستتان بازتر خواهد بود. همچنین منابع و توانایی هایی را درون خود کشف می کنید که که قبلا هرگز از وجود آن آگاه نبودید. NLP باور دارد اگر کسی می تواند کاری را بخوبی انجام دهد، شما هم می توانید. در ان ال پی بیشتر بر انجام دادن تاکید می شود تا دانستن…

ان-ال-پی-21
کتاب ان ال پی در 21 روز

روز اول: مردم چگونه گذران می کنند؟

در فصل اول یا روز اول به این مطلب پرداخته شده که ” وجود نقشه، نشانگر سرزمین نیست”. این پیش فرض بیان می کند هر یک از ما دارای نقشه های ذهنی خاص خود را داریم و بر اساس آن وقایع را تفسیر می کنیم. اما این باورها لزما درست نیستند. بر اساس این تغییر دیدگاهها، تنش ها و اختلاف های زیادی بین انسان ها شکل می کیرد. دراین پیش فرض می آموزیم چگونه به نقشه ذهنی افراد احترام بگذاریم.

تمرین های روز اول:
به کسی فکر کنید که غالبا با او مخالفید و یا نمی توانید با او کنار بیایید. اگر با او در زمینه ارزش ها، باورها و ددیگاه خود اختلاف دارید، به احساسات خود توجه کنید و ببینید چه واکنشی در ذهن شما رخ می دهد؟ مسائل را از دیدگاه فرد مقابل نگاه کنید. در این لحظه برداشت شما به فرد مقابل تغییر خواهد کرد و همانند گذشته حق را به خود نخواهید داد. در هر اختلاف نظری، خود را بجای دیگران بگذارید و لحظاتی وقایع را از دیدگاه تازه ای بررسی کنید.

روز دوم: چگونه به اهداف خود برسیم؟

در فصل دوم کتاب ان ال پی در 21 روز به تکنیک های nlp در زمینه دستیابی به اهداف پرداخته شده است. همچنین نحوه هدفگذاری با مدل اسمارت SMART را بررسی می کند. اصل دوم ان ال پی می گوید: “آنچه بیش از هر چیز دیگری ذهنتان را اشغال می کند، گرایش دارد به رفتار و واقعیت تبدیل شود”.

مدل چهار مرحله ای موفقیت:
1- ابتدا مشخص کنید که چه می خواهید.
2- کاری انجام دهید.
3- توجه کنید که عملتان چه پیامدی دارد؟
4- طرز عمل خود را تغییر دهید تا وقتی به نتیجه مطلوب برسید.

تمرین های روز دوم:
یک هدف را انتخاب کنید و به خود متعهد شوید که آنرا به سرانجام برسانید. اگر هدف شما درست و متعالی باشد، باید انگیزه بخش باشد و تاب آوری شما را بالا ببرد. سئوالات زیر را برای هدف آزمایی انجام دهید:

1- چه می خواهم؟
2- مایلم چه چیزی را بدست آورم؟
3- آیا نتیجه خاصی را در نظر دارم؟
4- چه چیزی را می خواهم تغییر دهم؟

روز سوم: شناخت خواسته های واقعی

در فصل سوم کتاب ان ال پی در 21 روز به پیش فرض سوم NLP پرداخته شده است. این پیش فرض بیان می کند ” رفتار هرکس بیانگر شخصیت او نیست”. پی فرض امروز را بخاطر بسپارید. به حرف هایی که زده اید و کارهایی که کرده اید و ظاهرا با هویت شما سازگار نبوده اند، بیندیشید. اوقاتی را بیاد بیاورید که به کسی بخاطر یک حرکت او برچسب زده اید.

پرسش های دکارتی

برای اینکه اهداف ذهنی را از چند جهت مورد برری قرار دهید، لازم است از پرسش های دکارتی برای امکان پذیر بودن آنها استفاده کنید.
چه می شود اگر این به این هدف برسم؟
چه نمی شود اگر به این هدف برسم؟
چه می شود اگر به این هدف نرسم؟
چه نمی شود اگر به این هدف نرسم؟

خلاصه کتاب nlp در 21 روز

روز چهارم: آیین دوست یابی و نحوه تاثیر گذاری بر مردم

در فصل سوم کتاب ان ال پی در 21 روز به پیش فرض چهارم می پردازیم: این پیش فرض بیان می کند” معنای هر رابطه، واکنشی است که این رابطه پدید می آورد”.
این فصل در مورد برقراری ارتباط موثر و به یافتن راههای تاثیرگذاری بر انسان ها می پردازد. در این فصل می آموزیم که چگونه انعطاف پذیر باشیم و با استفاده از تکنیک های nlp دوستان مفیدی بیابیم.

روز پنجم: روش های برقراری ارتباط عمیق

در فصل پنجم کتاب ان ال پی در 21 روز به تکنیک های ارتباط موثر و همگام شدن با مخاطب پرداخته شده است. واقعیت این است که انسان ها با افرادی که شبیه به آنها باشند، ارتباطی خوبی برقرار می کنند و زودتر به آنها اعتماد می کنند. از اینرو در این فصل به تکنیک های همگام سازی و هدایت مخاطب پرداخته شده است.

بطور کلی در فصل پنجم به موارد زیر پرداخته می شود:
هدایت افراد بد قلق
آرامش بخشیدن به یک وضعیت پر تنش
کمک به فرد داغ دیده
تقویت روحیه افراد تیم
انتقال اخبار بد

روز ششم: درک دنیایی که به شما تعلق دارد

در فصل ششم به این اصل پرداخته می شود که ما به هیچ وجه با چشمانمان نمی بینیم، چشم ما مغز ماست. در روز ششم کتاب ان ال پی در 21 روز به سه کانال ادراکی دیداری- شنیداری و حسی پرداخته شده است. همچنین تحلیل حرکات چشم مخاطب و رابطه آن با افکار و احساسات او نیز بررسی شده است.

در فصل ششم موارد زیر بررسی می شود:
نحوه دیدن با مغز
به خود خلبانتان اطمینان کنید
سیستم های تصویری
حرکت های چشم
پیوند خود به خودی بین حواس پنجگانه

پیش فرض روز ششم:
در ورای هر رفتار، نیتی سازنده نهفته است…

روز هفتم: دنیای خود را متحول کنید

در روز هفتم به نحوه تغییر برداشت های ما از دنیا پرداخته می شود. با استفاده از کیفیت های فرعی و تغییر تصاویر ذهنی میتوان یک تجربه را به شکلی متفاوت بازنمایی کرد. در این فصل از کتاب ان ال پی در 21 روز به تکنیک ساب مدالیتی یا تغییر تصاویر فرعی پرداخته شده است. طبق این تکنیک می توان اتفاقات و حوادث ناخوشایندی که در گذشته رخ داده است را بازنمایی و خوش ساخت نمود. اگر یک خاطره یا اتفاق ناگوار در گذشته رخ داده و نمی توانید آنرا از یاد ببرید، در این فصل می آموزید چگونه اثرات بد خاطرات را کمرنگ کنید.

پیش فرض روز هفتم:
ذهن و جسم به یک سیستم تعلق دارند و بر یکدیگر تاثیر می گذارند.

چگونه ذهن خود را به تحرک وادارید؟

رئیس خود را در حالی که یک کلاه خنده آور بر سر گذاشته است، مجسم کنید.
خیال کنید تلویزیونتان از سقف آویزان است.
یک کلاغ آبی را در حال پروتز مجسم کنید.

روز هشتم: قدرت زبان

در روز هفتم به پیش فرض مهمی پرداخته می شود که بیان می کند: انسان ها از میان راه حل های موجود، بهترین انر ها را بر می گزینند. همه انسان ها از کلماتی و جملاتی استفاده می کنند که احساسات و افکار آنها را نشان می دهد. این نوع از بروز افکار را متا مدل می نامند. متا مدل ها بر اساس فیلترهای ذهنی ارائه می شوند و با شناخت انواع آنها، می توان به نتایج مفیدی دست پیدا کرد. همچنین به فیلترهایی مانند حذف، تعمیم و تحریف در تفسیر اتفاقات و وقایع می پردازیم.

فصل هشتم کتاب ان ال پی در 21 روز مباحث زیر را دربر می گیرد:
استفاده از زبان برای دستیابی به هدف
فعل ای پرایم
سلسله مراتب ایده ها
تبدیل کلمات به نتایج

روز نهم: ارزش زبان مبهم

یکی از تکنیک های مفید در روش nlp استفاده از ابهام گویی یا زبان میلتون است. این تکنیک اولین بار توسط میلتون اریکسون ارائه گردید که در آن با ساختارمند کردن جملات می توان بر روی ناخوداگاه افراد تاثیر گذاشت. بطور کلی در زبان میلتون بدنبال ابهام گویی هستیم اما در زبان متا بدنبال شفاف سازی افکار مخاطب هستیم.

در روز نهم به موارد زیر خواهیم پرداخت:
الگوهای زبانی میلتون
تفاهم و بهره گیری از وقایع لحظه ای
نحوه بهره گیری از الگوها

روز دهم: به جزئیات بپردازیم

روز دهم به پرسش های متا و حرکت از ساختار عمقی به ساختار سطی در ارتباط پرداخته شده است. بطور کلی مدل متا دارای مزیت های زیر است:
کلی گویی ها را بروز می دهد.
ابهامات را آشکار می کند.
آنچه را که حذف شده است، باز می آفریند.
تحریف ها را تصحیح میکیند.
مفاهیم ویژه را استخراج می کند.

در فصل دهم کتاب ان ال پی در 21 روز به موارد زیر پرداخته شده است:
مدل متا
پرسش های مربوط به مدل متا
بکارگیری پرسش ها
کاربرد مدل متا در ایجاد تغییرات

پیش فرض روز دهم: شکست معنی ندارد، فقط باید کایتی ها را برطرف کرد.

روز یازدهم: روزی بود روزگاری

در فصل یازدهم کتاب ان ال پی در 21 روز به مباحثی مانند استعاره های ساده و پیچیده، استعاره در حکم ابزار ارتباط، هشدارهای استعاره ای و ایجاد استعاره های پیچیده پراخته شده است. طبق تعریف استعاره بر چیز دیگری دلالت می کند یا معنی متفاوتی را باز می نماید. استعاره به ما کمک می کند تا چیزی را از منظر دیگر درک کنیم.

مزایای استعاره:
ساده سازی
هویت زدایی
برانگیزش خلاقیت
روشن کردن حقیقت
سازگاری
شناخت مشکلات
احیای خاطرات شاد
جلب توجه

روز دوازدهم: دستیابی به چشم اندازی دیگر

در فصل یازدهم به 3 جایگاه ادراکی پرداخته می شود. در جایگاه ادراکی اول، موارد را از دیدگاه خود مشاهده می کنیم و از دریچه چشم ها به تفسیر وقایع می پردازیم. در جایگاه ادراکی دوم از موضع طرف مقابل به وقایع می نگریم و با دیدگاه های او آشنا می شویم. برای انجام این کار ابتدا تصور کنید قدم به داخل پوست گذاشته اید و صاحب افکار او شده اید. در جایگاه ادراکی سوم همانند یک ناظر بی طرف به اتفاقات می نگریم.

این تکنیک به ما می اموزد تا در تنش ها و ارتباطات به دبدگاه مخاطب هم توجه کنیم و مسائل را از منظر دیگر بررسی کنیم. در این حالت اختلافات به کمترین حد خود می رسد. برای تمرین این فصل می نوانید به یکی از مشاجرات خود با دوست خود فکر کنید. اغلب ما تصور می کنیم که حق با ماست و هیچگاه مسائل را از دیدگاه دیگری بررسی نمی کنیم. در این جا یکبار مسئله را از جایگاه ادراکی اول ببینید و سپس به جایگاه ادراکی یعنی نفر مقابل بروید و به افکار او هم توجه کنید.
در انتهای تمرین همه این مشاجرات ار از دیدگاه یک مشاور یا شخص سوم تماشا کنید. خواهید دید به اغلب شخص مقابل هم در جاهایی از ارتباط دارای حق بوده و می توانستید بیش از پیش او را درک کنید. مزیت این روش در درک متقابل و رفع قضاوت های درونی است.

روز سیزدهم: چگونه زمان را رام کنیم؟

در فصل سیزدهم کتاب ان ال پی در 21 روز به موارد زیر پرداخته شده:
رمزگذاری زمان
زمان و فرهنگ های متفاوت
چگونه یک خط زمانی را بشناسیم؟

در این فصل به یک اصل مهم در آموزش nlp به نام خط زمانی فردی یا timeline پرداخته شده است. همه ما افکار و خاطراتی در گذشته داریم که بر لحظه حال و آینده ما تاثیرات زیادی می گذارند. در روش nlp تلاش می شود با سفر در یک خط زمانی، برخی از وقایع مربوط به گذشته را در ذهن خوش ساخت نمود.

بطور مثال اگر در گذشته یک خاطره بد یا یک حادثه را تجربه کرده باشید، با قدم گذاشتن در خط زمانی فردی می توانید آنرا مجددا بازنمایی کنید و اثرات ناگوار آنرا کمتر کنید. بطور کلی سه نقطه زمانی گذشته – حال – آینده در زندگی ما وجود دارد و در تمرینات مختلف ان ال پی به این نقاط رجوع می کنیم و اگر بواسطه افکار و اتفاقات ناخوشایند دچار اضطراب هستیم، آنرا تغییر دهیم.

روز چهاردهم: نحوه انتخاب آنچه را که می خواهیم تغییر دهیم

در فصل چهاردهم به نحوه ارتباط دادن رفتار انسانی با سطوح عصب شنلسی پرداخته شده است. رابرت دیلتز یکی از محققین حوزه برنامه ریزی عصبی کلامی اولین از هرم عصبی منطقی در ارتباط موثر نام برد. او برای اثرگذاری بر روی یک فرد، مواردی چون شرایط محیطی، رفتار، قابلیت ها، بارها، هویت و معنویات را نام برد که با تغییر در هر یک از آنها می توان سطوح دیگر را دچار تغییر کرد.

پیش فرض روز چهاردهم: من مسئول ذهن خود و پیامدهای افکار خود هستم.

روز پانزدهم: تفکر در خارج از چارچوب های ذهنی قدیمی

در فصل پانزدهم کتاب ان ال پی در 21 روز به موارد زیر پرداخته شده:
چارچوب های ذهنی و تغییر آنها
تغییر چارچوبهای ذهنی با هدف کسب نتایج دلخواه
کاربرد چارچوب های ذهنی در گردهمایی ها

در روز پانزدهم به این اصل می پردازیم: معنای هر رویدادی، به چارچوبی ذهنی بستگی دارد که ما از طریق آن رویداد یاد شده را تعبیر می کنیم. همچنین به پیش فرض پانزدهم پرداخته شده است: به هرچه فکر می کنید هستید، همیشه از آنچه فکر می کنید بالاترید.

روز شانزدهم: کلید توفق فردی

فصل شانزدهم به مدل T.O.T.E و راهبردهای موفقیت اختصاص دارد. برای داشتن یک استراتژی فردی مناسب ابتدا باید فرصت ها، تهدیدها و منابع را شناسایی کنیم. سپس به کشف حقایق نهفته در هدف می پردازیم و می توانی با آزمایش چندباره یک هدف، انتخاب مطمئن تری داشته باشیم.

روز هفدهم: راهبردهای موفقیت

در فصل هفدهم هم به 21 نگته برای شناخت راهبردها می پردازیم. همچنین پیش فرض مهم این فصل می پردازیم: یک انتخاب بهتر از هیچ است. در این فصل به شناخت راهبردهای فردی می پردازیم. بسیاری از ما با یک نقشه ذهنی مشخص، تصمیمات و ارتباطات خود را مدیریت می کنیم. در این بین اگر بتوانیم رفتار خود ار از بیرون و زاویه ای دیگر بنگریم، به نتایج خوبی دست خواهیم یافت.

روز هجدهم: اگر کس دیگری می تواند، پس من هم می توانم

در فصل هجدهم کتاب ان ال پی در 21 روز به اصول مدلبرداری از انسان های موفق می پردازیم. یکی از اصلی ترین قوانین nlp در مورد مدلسازی افراد موفق است. ان ال پی باور دارد همه ما منابع کافی برای تغییر را داریم، بنابراین اگر کسی می تواند در یک زمینه خاص به موفقیت برسد، ما نیز با شناخت توانمندی های فردی می توانیم آنرا مدلسازی کنیم و به نتایج مشابه برسیم. در این فصل مراحل هدفگذاری را بخوبی می آموزید و نحوه انتخاب یکک فرد بعنوان الگو را تمرین می کنید.

روز نوزدهم: غلبه بر احساسات منفی

در فصل نوزدهم نیز به درک تداعی گرها، قرار گرفتن در یک وضعیت ذهنی مطلوب و ایجاد تداعی گر نیرو بخش پرداخته شده است. تداعی گرها همان محرک هایی هستند که به وسیله یک عوامل بیرونی مانند صداها، بوها و تصاویر، واکنش هایی را در ما ایجاد می کنند. ذهن ما نسبت به عوامل بیرونی شرطی شده است و بدون تعقل، یک واکنش خاصی در ما بوجود می آورد.

در روز نوزدهم تلاش می کنیم تا یک کلید توفق فردی در ذهن شما ایجاد کنیم و احساسات خود را بخوبی مهندسی کنیم. بطور مثال اگر از سخنرانی و یا جلسه مصاحبه ترس دارید و هنگامی که در این محیط قرار می گیرید دچار اضطراب می شوید، می توانید ذهن خود را نسبت به آن توانمند کنید و اضطراب خود را مدیریت کنید.

روز بیستم: توفق آنی

در فصل بیستم به تعبیه تداعی گرها در ذهن و به کار بردن تداعی گرها پرداخته شده است. همچنین پیش فرض اصلی ان ال پی بررسی شده است: انسان ها برای ایجاد تغییرات و رسیدن به موفقیت از تمامی منابع مورد نیازشان برخوردارند.
وقتی به آن چیزی نمی رسیم که خیال دستیابی به آنرا داریم، دلمان می خواهد شرایط خارجی، مردم و یا بدشانسی را عمل شکست خود بدانیم. اما در حقیقت، تغییر زمانی رخ می دهد که طرز فکر و نوع برداشت ما از مسائل دگرگون می شود.

روز بیست و یکم: همه چیز در تغییر است

در فصل آخر کتاب ان ال پی در 21 روز به تکنیک های تغییر و عوض کردن سوابق فردی پرداخته شده است. همچنین به پرسشنامه تغییر سابقه فردی می پردازیم.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://sajadzamani.com/?p=1324
اشتراک گذاری:
سجاد زمانی
من سجاد زمانی هستم مستر ترینر NLP و مدرس توسعه فردی و سازمانی قصد دارم در این سایت مطالب آموزشی را با روش ان ال پی طبق استانداردهای آکادمی و انجمن های جهانی ارائه کنم.
مطالب بیشتر

نظرات

1 نظر در مورد کتاب ان ال پی در 21 روز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *